Запис Детальніше

Феномен механізмів державно-громадського управління розвитком загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712492/
http://znp.udpu.edu.ua/article/view/134908
 
Title Феномен механізмів державно-громадського управління розвитком загальної середньої освіти
Феномен механизмов государственно-общественного управления развитием общего среднего образования
Phenomenon of mechanisms of state and public administration for the development of general average education
 
Creator Лісова, Н.І.
 
Subject 35 Public administration. Government.
37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education
 
Description Звернено увагу на трансформаційні процеси, які відбуваються в системі загальної середньої освіти й управлінні нею та детермінують характер зміни цілей, завдань, функцій і самої форми управління. Подано аналіз досліджень, у яких вчені розглядають механізми управління системою освіти, зокрема наголошують на пріоритетному значенні механізмів державно-громадського управління загальною середньою освітою. Розглянуто механізми державно-громадського управління та місцевого самоврядування відділу освіти, функції якого здійснюються в різних умовах малих міст України (міст обласного та районного значення, міських ОТГ), подано термінологічний аналіз частоти звернень користувачів мережі Інтернет до основних понять обраної теми; розглянуто феномен державно-громадського управління розвитком загальної середньої освіти.
Обращено внимание на трансформационные процессы, которые происходят в системе общего среднего образования и управлении им, а также детерминируют характер изменения целей, задач, функций и самой формы управления. Представлен анализ научных исследований, в которых ученые рассматривают механизмы управления системой образования, в частности акцентируют внимание на приоритетном значении механизмов государственно-общественного управления общим средним образованием. Рассмотрены механизмы государственно-общественного управления и местного самоуправления отдела образования, функции которого осуществляются в различных условиях малых городов Украины (городов областного и районного значения, городских ОТГ), представлен терминологический анализ частоты обращения пользователей сети Интернет к основным понятиям темы; рассмотрен феномен государственно-общественного управления развитием общего среднего образования.
Attention is paid to the transformational processes taking place in the system of general secondary education and its management and determine the nature of the change of objectives, tasks, functions and the very form of management. The analysis of researches in which scientists consider mechanisms of management of the education system is given, in particular, they emphasize the priority importance of mechanisms of state and public administration for general secondary education at the present stage of development of a democratic society. The mechanisms of state and public administration and local self-government of the education department are considered, functions of which are carried out in different conditions of small towns of Ukraine (towns of oblast and rayon significance, urban OTG); the terminology analysis of the frequency of hits of Internet users to the main concepts of the chosen topic is given; the phenomenon of state and public administration for the development of general secondary education is considered, as well as author's views on involving the public in the implementation of educational policy, the formation of competencies not only of managerial personnel of institutions and educational institutions, but also leaders of public organizations for work in conditions of state and public administration.
The author convinces that the proposed form of management should be aimed at creating a qualitative innovative educational space for the development of general secondary education and moral values, trust in small towns of Ukraine. The mechanism for their implementation should cover all structures: school, business, community as a whole. At the same time, educational institutions may have different readiness to implement mechanisms of state and public administration, and therefore proposes to systematically analyze the progress of implementation of state and public administration according to certain indicators. It points out that an important mechanism of state and public administration of the department of education for the development of ZSO may be the mechanism of project management, it is important that they are innovative in nature and ensure the development of all administrative structures and various spheres of life of the community of the city; observes that successful implementation of the projects requires both competent management and public control over their implementation, and a combination of mechanisms for influencing human development as an individual, and its socialization in the educational educational space becomes a sign of partnership.
 
Publisher ФПЦ «Візаві»
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712492/1/Stattya_Uman.pdf
- Лісова, Н.І. (orcid.org/0000-0001-9363-0981 <http://orcid.org/0000-0001-9363-0981>) (2018) Phenomenon of mechanisms of state and public administration for the development of general average education Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, 1. pp. 170-182. ISSN 2307-4906