Реалізація дослідницького підходу в шкільному підручнику історії (на прикладі підручника «Всесвітня історія. Історія України» для учнів 6 класу)
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/713318/
http://ipvid.org.ua/upload/iblock/420/4201af5e952351644e248b60c71c368a.pdf |
|
Title |
Реалізація дослідницького підходу в шкільному підручнику історії (на прикладі підручника «Всесвітня історія. Історія України» для учнів 6 класу)
The research approach implementation in the school textbook of history (exemplified by the textbook "World history. History of Ukraine" for the pupils of the 6th grade) Реализация исследовательского подхода в школьных учебниках истории (на примере учебника «Всемирная история. История Украины» для учащихся 6-го класса) |
|
Creator |
Мороз, Петро Володимирович
Мороз, Ірина Володимирівна |
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
|
|
Description |
У статті розкриваються методичні шляхи реалізації дослідницького підходу в підручниках історії (на прикладі підручника «Всесвітня історія. Історія України» для учнів 6-го класу). На думку авторів статті, основними з них є: 1) проблемна подача матеріалу; 2) набуття вмінь формулювати припущення, гіпотези через систему спеціально розроблених завдань; 3) удосконалення навичок роботи з різноманітними джерелами інформації та версіями; 4) розвиток навичок аналізу навчального матеріалу, першоджерел; 5) формування умінь і навичок самоосвіти, тобто способів активної пізнавальної діяльності; 6) розвиток в учнів здатності займати дослідницьку позицію, застосувати елементи дослідницької діяльності. Автори звертають увагу на те, що реалізація дослідницького підходу в шкільному підручнику історії дає змогу успішно вирішувати чимало освітніх проблем (наприклад, пов’язані з індивідуальним підходом, рівневою диференціацією, створенням позитивної навчальної мотивації). Зазначається, що характерною ознакою підручника нового покоління є навчання за його допомогою методів і прийомів учіння, тобто вироблення вміння вчитися, самостійно здобувати знання, а його зміст має основуватись на засадах комунікативного та діяльнісного підходів і бути значною мірою діалогізований. Як зазначається у статті, реалізація елементів дослідницького навчання в підручнику історії передбачає наявність у структурі та змісті підручника засобів організації продуктивної діяльності учнів: дослідницької, творчої діяльності школяра; використання методу аналогій, порівняння різних поглядів і підходів до висвітлення подій; стимулювання оцінної позиції щодо навчального матеріалу; рефлексивне осмислення прочитаного. Annotation. In the article, the methodological ways of the research approach implementation in the textbooks in history (exemplifi ed by the textbook World History. History of Ukraine for the pupils of the 6th grade) are covered. In the authors’ point of view, the main ways are the following: 1) the challenging material representation; 2) the development of the skills of making assumptions, hypotheses by means of the specially designed tasks; 3) the development of the skills with a variety of information sources and versions; 4) the development of the skills of the educational analysis as well as the analysis of the materials and primary sources; 5) the formation of the self-education skills, in other words, the assurance of active learning; 6) the development of the students’ ability to take up a research position and apply to the research activity elements. The authors have drawn attention to the fact that the research approach implementation in the school history textbook can provide the successful solutions of numerous educational problems, for example, the ones that are associated with individual approach, level differentiation, assurance of the positive learning motivation and professional orientation. It is noted that a characteristic feature of a textbook of a new generation is learning with the help of the academic methods and techniques, in other words, the development of the ability to learn, acquire knowledge independently whereas its content must be based on the communicative and activity-based principle and be much dialogized. Therefore, as it was notifi ed in the article, the implementation of the elements of the research study in the history books suggests that the structure and the content of the textbook should be the means of organizing the students’ productive activity (research, creative activity of the student, usage of the method of analogies, comparison of different points of view and approaches to demonstrate the events, the presence of evaluating positions on the materials, the refl ective reading comprehension of the educational materials). В статье раскрываются методические пути реализации исследовательского подхода в учебниках истории (на примере учебника «Всемирная история. История Украины» для 6-го класса). По мнению авторов статьи, основные из них – это: 1) проблемная подача материала; 2) приобретение умений формулировать предположения, гипотезы через систему специально разработанных заданий; 3) совершенствование навыков работы с различными источниками информации и версиями; 4) развитие навыков анализа учебного материала, первоисточников; 5) формирование умений и навыков самообразования, то есть способов активной познавательной деятельности; 6) развитие у учащихся способности занимать исследовательскую позицию, применять элементы исследовательской деятельности. Авторы обращают внимание на то, что реализация исследовательского подхода в школьном учебнике истории дает возможность успешно решать многие проблемы образования (например, связанные с индивидуальным подходом, уровневой дифференциацией, созданием положительной учебной мотивации). Отмечается, что характерный признак учебника нового поколения – обучение с его помощью методам и приемам учения, то есть выработка умения учиться, самостоятельно овладевать знаниями, а его содержание должно строиться на коммуникативном и деятельностном принципах и быть в значительной мере диалогизовано. Как подчеркивается в статье, реализация элементов исследовательского обучения в учебнике истории предполагает, что в структуре и содержании учебника должны быть заложены средства организации продуктивной деятельности учащихся: исследовательская, творческая деятельность школьника, использование метода аналогий, сравнения различных точек зрения и подходов к освещению событий, наличие оценочной позиции относительно учебного материала; рефлексивное осмысление прочитанного. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/713318/1/%D0%9C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7%20%D0%9F.%D0%92.%20%D0%A0%D0%B5%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%B4%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D0%BE%D0%B4%D1%83.pdf
- Мороз, Петро Володимирович and Мороз, Ірина Володимирівна (2015) The research approach implementation in the school textbook of history (exemplified by the textbook "World history. History of Ukraine" for the pupils of the 6th grade) Проблеми сучасного підручника (15). pp. 53-66. ISSN 2411-1309 |
|