Оцінювання ризиків у системах управління якістю підприємств сфери інжинірингових послуг
DSpace at ONEU
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Оцінювання ризиків у системах управління якістю підприємств сфери інжинірингових послуг
Risk assessment in quality management systems of enterprises in the field of engineering services |
|
Creator |
Траченко, Л.А.
Trachenko, L. |
|
Subject |
cистема управління якістю
ISO 9001:2015 ризик-орієнтований підхід FMEA-аналіз іінжинірингові послуги quality management System ISO 9001:2015 risk-oriented approach FMEA-analysis engineering services |
|
Description |
У статті підкреслюється, що нова версія міжнародного стандарту ISO 9001: 2015 «Системи управління якістю. Вимоги» вносить еволюційні зміни щодо функціонування систем управління якістю підприємств різних сфер діяльності. Доведено, що формування систем управління якістю (СУЯ) на підприємствах сфери інжинірингових послуг у контексті вимог міжнародних стандартів ISO серії 9000 є дієвим механізмом удосконалення їхніх господарчих процесів, підвищення конкурентоспроможності та забезпечення високої якості виконання робіт (послуг). Автор наголошує, що впровадження на підприємствах сфери інжинірингових послуг нової версії міжнародного стандарту ISO 9001:2015 сьогодні є складним завданням. Вище керівництво інжинірингового підприємства має забезпечити інтеграцію системи управління якістю в бізнес-процеси компанії. Новим та суттєвим напрямком у досягненні цієї мети є визначення та оцінювання ризиків підприємства, враховуючи його контекст (зовнішні та внутрішні фактори, що впливають на діяльність підприємства; аналіз потреб та очікувань зацікавлених сторін). У статті акцентовано увагу на питаннях впровадження стандарту ISO 9001:2015 в діяльність підприємств сфери інжинірингових послуг та адаптації їхніх систем управління якістю до нових змін стандарту з урахуванням специфіки діяльності підприємства, зокрема, стосовно визначення, обробки та оцінювання ризиків. Висвітлено різні підходи до розкриття сутності ризику та доведено, що їх існування не сприяє формуванню ризик-орієнтованого підходу до планування та проведення контролю у сфері господарювання. Наведено тлумачення поняття ризику у стандарті ISO 9001:2015 та вимоги щодо планування дій з обробки ризиків й можливостей, інтегруючи та впроваджуючи ці дії в процеси системи управління якістю, а також оцінюючи результативність впроваджених дій. Автор висловлює думку, що оптимальними методами для оцінювання ризиків у системах управління якістю підприємств сфери інжинірингових послуг є: причинно-наслідкова діаграма Ісікави, діаграма Парето, метод експертних оцінок. Наведено переваги та недоліки кожного з методів, можливих для застосування підприємством. Автор доводить, що зважаючи на те, що сфера інжинірингових послуг характеризується складними процесами виконання робіт, ефективним засобом щодо виявлення, ідентифікації та оцінювання ризиків на рівні процесів є FMEA-аналіз. Побудовано алгоритм FMEA-аналізу процесів виконання робіт (послуг) та розкрито методологію його застосування.
The article emphasizes that the new version of the international standard ISO 9001: 2015 "Quality management systems. Requirements "introduces evolutionary changes in the functioning of quality management systems of enterprises in various fields of activity. It is proved that the formation of quality management systems (QMS) at enterprises in the field of engineering services in the context of the requirements of ISO 9000 international standards is an effective mechanism for improving their economic processes, increasing competitiveness and ensuring high quality of work (services). The author notes that the introduction of a new version of the international standard ISO 9001: 2015 is a difficult task at the enterprises of the engineering sphere. The top management of the engineering company should ensure the integration of the quality management system into the company's business processes. A new and significant direction in achieving this goal is the definition and assessment of the enterprise's risks, taking into account its context (external and internal factors affecting the operation of the enterprise, analysis of needs and expectations of stakeholders). The article focuses attention on the implementation of the ISO 9001: 2015 standard in the activities of enterprises in the field of engineering services and the adaptation of their quality management systems to new changes in the standard taking into account the specifics of the enterprise's activities, in particular, regarding the definition, processing and assessment of risks. Various approaches to disclosing the essence of risk are highlighted and it is proved that their existence does not contribute to the formation of a risk-oriented approach to planning and conducting control in the sphere of management. The interpretation of the concept of risk in the standard ISO 9001: 2015 and the requirements for planning actions for handling risks and opportunities are introduced, integrating and implementing these actions in the processes of the quality management system, as well as assessing the effectiveness of the implemented actions. The author expresses the opinion that the optimal methods for assessing risks in the quality management systems of enterprises in the sphere of engineering services are: the Ishikawa cause-and-effect diagram, the Pareto chart, the method of expert assessments. Advantages and disadvantages of each of the methods, possible for application by the enterprise, are given. The author proves that, taking into account the fact that the scope of engineering services is characterized by complex processes of performance of works, an effective tool for identifying, identifying and assessing risks at the process level is FMEA-analysis. The algorithm of FMEA-analysis of the processes of performance of works (services) is constructed and the methodology of its application is disclosed. |
|
Date |
2018-12-04T07:42:13Z
2018-12-04T07:42:13Z 2018 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Оцінювання ризиків у системах управління якістю підприємств сфери інжинірингових послуг / Л. А. Траченко // Вісник Запорізького національного університету: Збірник наукових праць. Економічні науки. – Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2018. – №3 (39). – С. 17-23.
http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7954 |
|
Language |
uk
|
|