Спосіб урахування впливу відведення коліс при визначенні траєкторії криволінійного руху машини
Репозитарій Вінницького Національного Технічного Університету
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Спосіб урахування впливу відведення коліс при визначенні траєкторії криволінійного руху машини
Способ учета влияния увода колес при определении траектории криволинейного движения машины Method of Considering Influence of Driving Wheels in Determining Curved Trajectory of Tractor |
|
Creator |
Довжик, М. Я.
Татьянченко, Б. Я. Соларьов, О. О. Сіренко, Ю. В. |
|
Subject |
МТА
криволінійний рух траєкторія повороту курсовий кут коефіцієнт опору бічному відведенню коефіцієнт інтенсивності зміни кута бічне відведення криволинейное движение траектория поворота боковой увод курсовой угол коэффициент сопротивления боковому уводу коэффициент интенсивности изменения угла MTU curvilinear motion trajectory of the rotation lateral withdrawal course angle cornering power of coefficient of variation of the angle of intensity |
|
Description |
Запропоновано спосіб урахування впливу бічного відведення коліс на траєкторію криволінійного руху машини. Розглянуто чинники, які викликають відведення коліс. Розроблено аналітичний метод отримання траєкторії криволінійного руху двовісних колісних машин з урахуванням впливу явища відведення коліс.
Предложен метод учета влияния бокового увода колес на траекторию криволинейного движения машины. Рассмотрены факторы, которые вызывают увод колес. Разработан аналитический метод получения траектории криволинейного движения двухосных колесных машин с учетом влияния явления увода колёс. It is well known that the curvilinear motion of the machine and tractor unit (MTU) is significantly different from its rectilinear motion. Typically, kinematic and dynamic work environment in the curvilinear motion is much more complicated. It requires additional study of many factors that affect the handling, stability and reliability of the machine. Despite the complexity of the process, research the conditions of the curvilinear motion machine and tractor units is actual and has a practical importance. It is important to know exactly how far during certain operations need to be overcome tractor before forecasting future costs of fuel and oil. It is known that turns and reversals amount about 10 - 40% of the trajectory of the MTU. There are diagrams of unit’s turns in different parts of the field and some attempts to construct the trajectory of curvilinear motion by different methods in the academic literature. The authors of this article analytically determine the trajectory of turning the tractor with front steered wheels. A scientific research of the conditions of curvilinear motion by machine and tractor units is of practical importance. A curvilinear motion by MTU is significantly different from its rectilinear motion. Typically, kinematic and dynamic work environment are much more complex. It requires the study of many additional factors that affect the handling, stability and reliability of the machine. This article attempts to describe the curvilinear trajectory of a four-wheeled tractor using parametric equations in Cartesian coordinates. This study is quite important for Agricultural engineering service companies as it allows advance planning area of cultivation, planting and areas which will be turning and topping band. It will enable to calculate the necessary amount of fuel and time. |
|
Date |
2018-06-13T08:45:03Z
2018-06-13T08:45:03Z 2017-09 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Спосіб урахування впливу відведення коліс при визначенні траєкторії криволінійного руху машини [Текст] / М. Я. Довжик, Б. Я. Татьянченко, О. О. Соларьов, Ю. В. Сіренко // Вісник Вінницького політехнічного інституту. – 2017. – № 3. – С. 92-97.
1997–9266 1997–9274 https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/2066 http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/21917 624.138.2.678.063 |
|
Language |
uk_UA
|
|
Relation |
Вісник Вінницького політехнічного інституту. № 3 : 92-97.
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Publisher |
ВНТУ
|
|