Формирование системы показателей, влияющих на механизм управления интеллектуальной собственностью
EIR PSTU
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Формирование системы показателей, влияющих на механизм управления интеллектуальной собственностью
Формування системи показників, які впливають на механізм управління інтелектуальною власністю Forming a system of influencing the control mechanism intelektuvalnoyu property |
|
Creator |
Матвиенко, Анна Владимировна
Матвієнко, Ганна Володимирівна Matvienko, A. |
|
Description |
Матвиенко А. В. Формирование системы показателей, влияющих на механизм управления интеллектуальной собственностью / А. В. Матвиенко // Теоретичні і практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності = Theoretical and Practical Aspects of Economics and Intellectual Property : збірник наукових праць : у 2-х вип. / ПДТУ. – Маріуполь, 2013. - Вип. 1, Т. 3. - С. 97-100.
Сделан анализ показателей, которые помогают проанализировать способность организации к инновационным решениям, и служат мерой успеха компании в любой области. Они задают формализованную базу (объективные числовые данные) для принятия управленческих решений. Показатели помогают обоснованно распределять ресурсы между корпоративной системой управления идеями и инновационными инициативами. Плановые показатели устанавливают ожидания в отношении инновационного потенциала компании, а сравнение плановых показателей с их значениями в отчетные периоды позволяет увидеть «узкие» места – процессы, финансирование которых не соответствует поставленным целям. Показатели инноваций мотивируют персонал к инициативной работе. Четко сформулированные амбициозные цели делают сотрудников более предприимчивыми, побуждая их стремиться к выполнению поставленных задач. В настоящее время система управления интеллектуальной собственностью еще не получила широкого распространения и не располагает достаточным опытом для установления прикладных показателей инноваций. Поэтому при разработке корпоративных показателей инноваций обязательно необходимо включать в список не только финансовые (ROII, часть прибыли от продажи новых продуктов), но и качественные метрики (доля реализованных в компании идей, время, прошедшее с момента генерации идеи до ее реализации). Динамика изменений качественных показателей поможет вовремя выявить проблемы в корпоративной системе управления идеями и принять меры до наступления кризиса. Поэтому необходимо уделить внимание эффективному управлению с применением предложенных показателей. Зроблено аналіз показників, які допомагають проаналізувати здатність організації до інноваційних рішень і служать мірою успіху компанії в будь-якій області. Вони задають формалізовану базу (об'єктивні числові дані) для прийняття управлінських рішень. Показники допомагають обґрунтовано розподіляти ресурси між корпоративною системою управління ідеями та інноваційними ініціативами. Планові показники встановлюють очікування відносно інноваційного потенціалу компанії, а порівняння планових показників з їх значеннями в звітні періоди дозволяє побачити «вузькі» місця - процеси, фінансування яких не відповідає поставленим цілям. Показники інновацій мотивують персонал до ініціативної роботі. Чітко сформульовані амбітні цілі роблять співробітників більш заповзятливими, спонукаючи їх прагнути до виконання поставлених завдань. В даний час система управління інтелектуальною власністю ще не отримала широкого розповсюдження і не розташовує достатнім досвідом для встановлення прикладних показників інновацій. Тому при розробці корпоративних показників інновацій обов'язково необхідно включати в список не тільки фінансові (ROII, частина прибутку від продажу нових продуктів), а й якісні метрики (частка реалізованих в компанії ідей, час, що минув з моменту генерації ідеї до її реалізації). Динаміка змін якісних показників допоможе вчасно виявити проблеми в корпоративній системі управління ідеями і вжити заходів до настання кризи. Тому необхідно приділити увагу ефективному управлінню із застосуванням запропонованих показників. The analysis of the indicators that help to analyze the ability of the organization to innovative solutions and are a measure of success in any field. They ask a formalized base (objective numerical data) for decision-making. Indicators help reasonably allocate resources to the corporate management system ideas and innovative initiatives. Targets set out in the company's potential for innovation, and a comparison of the targets with the values for periods allows us to see the "narrow" places - the processes, the funding does not meet your goals. Indicators of Innovation initiative to motivate the staff work. Clearly formulated ambitious goals make employees more entrepreneurial, encouraging them to strive to accomplish the task. At present the system of intellectual property management is not widespread and does not have sufficient experience to establish indicators of applied innovation. Therefore, the development of corporate performance innovations necessarily need to be included in the list of not only financial (ROII, part of the profits from sales of new products) and qualitative metrics (share ideas implemented in the company, the time elapsed since the generation of an idea to its realization). Dynamics of changes in quality indicators help in time to identify the problems in the corporate management ideas and take action before the crisis. So pay attention to the effective management of the use of the proposed indicators: the relevance of the indicators is subject to regular analysis, because company is growing, and some indicators may become obsolete or require different calculation algorithms, the system performance will help maximize the personnel involved in the innovation process: only if it is adopted by all - from the board of directors to line units, and the number of indicators should be no more than eight or ten; necessarily in the scorecard should be at least one measure, the bond with the customers (for example, the ratio of the number of customers who consider your company innovative, their total number), Indicators of innovation must be part of internal corporate metrics. |
|
Date |
2014-03-24T09:30:24Z
2014-03-24T09:30:24Z 2013 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
http://eir.pstu.edu/handle/123456789/5934
|
|
Language |
ru
|
|