Electronic Archive Khmelnitskiy National University ELARKHNU
Переглянути архів ІнформаціяMetadata
Поле | Співвідношення |
Title | Інформаційна технологія автоматизованого визначення семантичних термінів в елементах навчальних матеріалів |
Names |
Мазурець, О.В.
Mazurets, O. |
Date Issued | 2018 (iso8601) |
Abstract | У статті досліджено проблему автоматизації побудови семантичної моделі навчального курсу у вигляді онтології. Встановлено, що ключовим аспектом побудови онтології навчального курсу є визначення множини ключових семантичних термінів у контенті елементів навчальних матеріалів. Запропоновано інформаційну технологію автоматизованого визначення множини ключових семантичних термінів у контенті елементів навчальних матеріалів, що ґрунтується на пошуку використаних фраз у тексті та дисперсійній оцінці важливості слів. Відповідно до даної інформаційної технології, на основі введених даних у вигляді файлу навчального матеріалу автоматизовано формується структура електронного документу для вибору елементу для аналізу, після чого проводиться сегментація за фразами і термінами, терміни лематизуються та їх множина компактифікується. На основі автоматично лематизованого фрагменту тексту проводиться пошук та дисперсійне оцінювання важливості слів у обраному фрагменті, після чого оцінюється важливість термінів, а їх кількість обмежується відповідно до коефіцієнту щільності ключових слів. Вхідними даними інформаційної технології є електронний документ навчального матеріалу та обраний елемент для аналізу, вихідними даними є відповідна множина ключових семантичних термінів навчального матеріалу. Розглянуто тестовий програмний продукт, що дозволяє автоматизовано визначати множину ключових семантичних термінів за даною інформаційною технологією. Проведені дослідження підтвердили можливість ефективно формувати множини ключових семантичних термінів елементів навчальних матеріалів з середніми показниками точності пошуку до 73,2% та повноти пошуку до 69,7%. Аналіз отриманих результатів виявив, що відсутність програмно визначених термінів у множині автора не завжди характеризує недолік розглядуваної технології. Деякі семантично важливі терміни автори суб’єктивно ігнорують, в той час як іншу категорію складають поняття, на яких автори акцентують надмірну увагу попри їх другорядність в рамках матеріалу, що викладається. Встановлена ефективність запропонованої інформаційної технології сприяє її використанню для вирішення ряду актуальних задач, таких як семантична допомога при створенні тестів, автоматизація формування рефератів та анотацій до елементів навчальних матеріалів, оцінка відповідності навчальних матеріалів змістовим вимогам, оцінка відповідності наборів тестових завдань навчальним матеріалам тощо. |
Genre | Стаття |
Topic | онтологія |
Identifier | Мазурець, О.В. Інформаційна технологія автоматизованого визначення семантичних термінів в елементах навчальних матеріалів [Текст] / О. В. Мазурець // Вісник Хмельницького національного університету. Технічні науки. – 2018. – № 3. – С. 223-230. |