Запис Детальніше

Проблема гуманітаризації освітнього простору в контексті наукових ідей Семена Гончаренка (до 90-річчя з дня народження видатного українського педагога)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712342/
http://uej.undip.org.ua/products/2018/article.php
 
Title Проблема гуманітаризації освітнього простору в контексті наукових ідей Семена Гончаренка (до 90-річчя з дня народження видатного українського педагога)
Problem of humanitarization of educational space in the context of the scientific ideas of Semen Honcharenko
Проблема гуманитаризации образовательного пространства в контексте научных идей Семёна Гончаренко (к 90-летию со дня рождения выдающегося украинского педагога)
 
Creator Тарасенко, Галина Сергіївна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
92 Biographical studies. Genealogy. Heraldry. Flags
 
Description У статті проаналізовано ідеї видатного українського педагога – академіка НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Гончаренка Семена Устимовича, який зробив величезний внесок у розвиток методології вітчизняної педагогіки. Масштаб педагогічних ідей та глибина осмислення педагогічної інноватики дозволили вченому точно передбачити шляхи гуманітаризації освітнього простору. Наукова спадщина С. У. Гончаренка є прикладом гармонійного злиття фундаментального та гуманітарного підходів до осмислення та конструювання освітніх процесів. Створюючи концептуальні основи сучасної освіти, С. У. Гончаренко цілком на гуманітарних засадах відстоював ідею залучення учнівської молоді до загальнолюдських цінностей у процесі
набуття цілісних знань про явища й закономірності розвитку природи, суспільства, людини та усвідомлення шляхів реалізації «олюднених» знань у практичній діяльності.
The article discusses the ideas of the prominent Ukrainian educator - academician of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Doctor of Pedagogical Sciences, professor Semen Honcharenko, who contributed significantly to the development of the methodology of domestic pedagogy. The scope of pedagogical ideas and depth of understanding pedagogical innovations allowed the scientist to accurately predict ways of humanitarization of educational space. The scientific heritage of S.Honcharenko is an example of a harmonious consolidation of fundamental and humanitarian approaches to understanding and designing the educational processes. Creating the conceptual foundations of modern education S. Honcharenko defended on the humanitarian grounds the idea to involve pupil’s youth into universal values during the process of acquiring holistic knowledge about the phenomena and laws of the development of nature, society, man and awareness of the ways of implementing “humanized” knowledge in practical activity. According to the scientific positions of S. Honcharenko, humanization and humanitarization are distinguished as two independent methodological principles that are in interaction, but have their own goals and objectives. While the humanization of educational processes primarily affects the sphere of relationships, the humanitarization of education determines the scale of thinking and comprehension of the final result of education in cultural dimensions. Modern socio-cultural paradigm implies the harmony of the components of national and cultural experience: science, culture, art. This educational paradigm does not contradict the fundamentalization of the educational process, on the contrary - integrates with it, enriching its values. The humanitarization of education, according to the ideas of S. Honcharenko, urgently requires a reorientation from the substantive-content principle of teaching the fundamentals of science to study the integral picture of the world, to broadcast not “pure”, but “humanized” knowledge based on the basic values of humanity. The renewal of the Ukrainian school, the transition to the competence dimension of education, attention to the integration of knowledge of pupil’s youth and the formation of emotional intelligence of pupils – all are signs of the appeal of social thought to the problem of the humanization of the educational space on the basis of “adsorption” of universal values. All this testifies that the reflection of the scientific heritage of S.Honcharenko has already begun and awaits the systematic study.
В статье анализируются идеи выдающегося украинского педагога – академика НАПН Украины, доктора педагогических наук, профессора Гончаренко Семёна Устимовича, которому принадлежит огромный вклад в развитие методологии отечественной педагогики. Масштаб педагогических идей и глубина осмысления педагогической инноватики позволили учёному точно предугадать пути гуманитаризации образовательного пространства. Научное наследие С. У. Гончаренко является примером гармоничного слияния фундаментального и гуманитарного подходов к осмыслению и конструированию образовательных процессов. Создавая концептуальные основы современного образования, С. У. Гончаренко целиком на гуманитарных принципах отстаивал идею приобщения учащейся молодежи к общечеловеческим ценностям в процессе приобретения целостных знаний о явлениях и закономерностях развития природы, общества, человека и осознания путей реализации.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712342/1/%D0%A3%D0%9F%D0%96_Tarasenko.pdf
- Тарасенко, Галина Сергіївна (orcid.org/0000-0001-9394-2600 <http://orcid.org/0000-0001-9394-2600>) (2018) Problem of humanitarization of educational space in the context of the scientific ideas of Semen Honcharenko Ukrainian Educational Journal, 1. pp. 6-14. ISSN 2411-1317