Запис Детальніше

The use of caricatures in the school textbooks of world history (methodology of research-based studying)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713319/
http://ipvid.org.ua/upload/iblock/6c7/6c73a16a74795a94999f4ec25aa2b3a2.pdf
 
Title The use of caricatures in the school textbooks of world history (methodology of research-based studying)
Використання карикатур в шкільному підручнику всесвітньої історії (методика роботи в умовах дослідницького навчання)
Использование карикатур в школьных учебниках истории (методика работы в условиях исследовательского обучения)
 
Creator Moroz, P.V.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
93/94 History
 
Description In the article, the peculiarities of the usage of caricatures in the school textbook on History are described. The methodology of work with them at the History lessons is provided. The author demonstrated that the important component of the full-fledged, developing studying at the History lessons is including various kinds of visualisation in the educational process. The main source of these visualisation types must be a school textbook on History. On author’s opinion, it will make it possible to change it into a workbook, which will stimulate a pupil to work with it independently.
One of the important tasks which must be fulfilled by the textbook author is to teach children to “read” and to understand the caricatures. The cognitive tasks for the caricatures which were selected in a textbook must guarantee the usage of the corresponding methods and ways of the historical and social research in the analysis of the typical plots by pupils, teach them to make questions and be aware of the activity aim, forecast and exercise the self-control and the self-correction, evaluate the quality of the performed work.
Автори статті зазначають, що важливою складовою повноцінного розвивального навчання на уроці історії є залучання у навчальний процес різних наочних засобів. Основним джерелом цих видів наочності має бути шкільний підручник. Це, на думку авторів, уможливить перетворити його на робочу книгу, яка спонукатиме учня працювати з нею самостійно. У статті розкрито особливості використання карикатур у шкільному підручнику всесвітньої історії, подано методику роботи з ними на уроках історії.
Автор статьи отмечает, что важной составляющей полноценного развивающего обучения на уроке истории является вовлечение в учебный процесс различных наглядных средств. Основным источником этих видов наглядности должно быть школьный учебник. Это, по мнению авторов, позволит превратить его в рабочую книгу, которая будет побуждать ученика работать с ней самостоятельно. В статье раскрываются особенности использования карикатур в школьном учебнике всемирной истории, представлена методика работы с ними на уроках истории.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713319/1/%D0%9C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7%20%D0%9F.%D0%92.%20%D0%92%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BA%D0%B0%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80.pdf
- Moroz, P.V. (2015) The use of caricatures in the school textbooks of world history (methodology of research-based studying) Проблеми сучасного підручника (17). pp. 241-257. ISSN 2411-1309