Запис Детальніше

Вплив соціально-педагогічного середовища на професійне самовизначення старшокласників

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713360/
http://mr.dspu.edu.ua/publication.html
 
Title Вплив соціально-педагогічного середовища на професійне самовизначення старшокласників
Influence of the social and pedagogical environment on the professional self-determination of students of high school
 
Creator Агалець, Інна Олександрівна
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
373 Kinds of school providing general education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Висвітлено результати впливу низки умов соціально-педагогічного середовища на вибір майбутньої професії учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів (ЗНЗ) та акцентовано увагу на факторах, що впливають на розвиток соціального та особистісного самовизначення старшокласників. Наголошено, що навчально-виховний процес як система має забезпечувати поєднання психологічного, змістового, практичного та техніко-технологічного компонентів. Обґрунтовано доцільність запровадження в ЗНЗ професійного діагностування учнівської молоді з метою визначення рівня готовності до професійного самовизначення.
The article highlights the results of the influence of a row of conditions of the socio-pedagogical environment on
the choice of the future profession of the high school students of general educational institutions (GEIs). The scientific sources theme research is analyzed. It’s marked that a primary purpose and source of efficiency of school education consists in all-round development of personality. The attention is focused on the vital issues of future GEIs graduates with regard to social and personal self-determination – the ability to develop their life plan, to determine their place in adult life. The essence of definitions “pedagogical environment”, “professional self-determination” is considered. The main factors influencing the socio-pedagogical environment on the high school students’ professional self-determination are traced. It was emphasized that the educational process as a system should ensure the fulfillment of important components:
psychological, substantive, practical and techno-technological, which in turn ensure the functioning of the educational environment. The position is advocated on the necessity of conducting professional diagnostics of GEIs high school students in order to determine the level of formation of readiness for the professional self-determination. The position is advocated on the necessity of conducting professional diagnostics of high school students in the GEIs in order to determine the level of formation of readiness for the professional self-determination. The problem of the consequences of the negative influence of parents on the professional determination of their child has been violated. The expediency of cooperation of subjects of social and pedagogical environment is substantiated. The following conclusions are formulated: the implementation of successful and effective professional self-determination in the choice of a profession requires the creation of optimal social and psychological and pedagogical conditions for activating the processes of professional selfdetermination of the high school students. The most effective approach to choosing the ways of helping the high school students during the professional self-determination are the social and pedagogical environment.
 
Publisher Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713360/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.%D0%BF%D0%B4%D1%84.pdf
- Агалець, Інна Олександрівна (2018) Influence of the social and pedagogical environment on the professional self-determination of students of high school Молодь і ринок, 11 (166). pp. 105-108. ISSN 2617-0825