Запис Детальніше

Методика експертного опитування щодо визначення впливу соціально-економічних чинників на розвиток загальної середньої освіти України в змісті посібника з педагогічного прогнозування для вчителів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713361/
http://ipvid.org.ua/products/2018_2/article.php
 
Title Методика експертного опитування щодо визначення впливу соціально-економічних чинників на розвиток загальної середньої освіти України в змісті посібника з педагогічного прогнозування для вчителів
Methodology of the expert survey for determining the effect of socio-economic factors on the development of general secondary education in Ukraine in the content of the manual on pedagogical prediction for teachers
Методика экспертного опроса по определению влияния социально-экономических факторов на развитие общего среднего образования Украины в содержании пособия по педагогическому прогнозированию для учителей
 
Creator Люлькова, Ю.М.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розглядається проблема оволодіння педагогічними працівниками методикою експертного опитування щодо визначення впливу соціально-економічних чинників на розвиток загальної середньої освіти України за допомогою посібника для вчителів. Авторка обґрунтовує необхідність застосування посібника в процесі підготовки педагогічних працівників до застосування методики експертного опитування щодо визначення впливу соціально-економічних чинників на розвиток загальної середньої освіти України, засвоєння ними теоретичних знань про цю групу чинників розвитку названої системи, формування вмінь і навичок визначення і врахування якісних та кількісних характеристик їхнього впливу в процесі прогнозування цього розвитку. Сформульовано вимоги та рекомендації щодо відображення цих теоретичних і методичних матеріалів на сторінках посібника з педагогічного прогнозування для вчителів.
The article deals with the problem of preparation of pedagogical workers for the application of the expert survey methodology for determining the effect of socio-economic factors on the development of general secondary education in Ukraine by means of modern educationalmethodological literature (a manual for teachers). The author substantiates the necessity of using educational and methodological literature in the process of preparing pedagogical workers for applying the methodology of the expert survey for determining the influence of socioeconomic factors on the development of general secondary education in Ukraine, acquisition by teachers of theoretical knowledge about this group of factors of the development of the abovementioned system, forming skills and abilities of determining and taking into account qualitative and quantitative characteristics of the influence of these factors in the process of prediction of this development. The article considers the main socio-economic factors influencing the development of the system of general secondary education, namely: economic state of the country, level of its socio-economic development, socio-economic peculiarities of regions and (communities), dynamics of population growth (in particular, of school-age), per capita income, families` (households') with school-age children income level, teachers’ income level, the level of state funding of general secondary education, the level of voluntary funding of the institutions of secondary education by families of the applicants of education, unemployment rate, labour market demands for certain professions, the dynamics of migration, educational migration dynamics. The methodology of the expert survey for determining the influence of socio-economic factors on the development of general secondary education in Ukraine is characterized as a set of interconnected techniques that enable to obtain, process and generalize individual expert assessments of the effect of socio-economic factors on the development of general secondary education in Ukraine. A brief description of the structure of the methodology (preparatory, organizational, diagnostic, analytical-generalization, final stages), which it comprises. The requirements and recommendations for the reflection of these theoretical and methodological materials in the pages of the manual on pedagogical prediction for teachers are formulated.
В статье рассматривается проблема подготовки педагогических работников к применению методики экспертного опроса по определению влияния социально-экономических факторов на развитие общего среднего образования Украины при помощи современней учебно-методической литературы (пособия для учителей). Автор обосновывает необходимость применения учебно-методической литературы в процессе подготовки педагогических работников к применению методики экспертного опроса по определения влияния социально-экономических факторов на развитие общего среднего образования Украины, усвоения ими теоретических знаний про эти факторы развития указанной системы, формирования умений и навыков определения и учета качественных и количественных характеристик их влияния в процессе прогнозирования этого развития. Сформулированы требования и рекомендации касательно отображения этих теоретических и методических материалов на страницах пособия по педагогическому прогнозированию для учителей.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713361/1/%D0%9B%D1%8E%D0%BB%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%9F%D0%A1%D0%9F_2_2018.pdf
- Люлькова, Ю.М. (orcid.org/0000-0002-4999-9877 <http://orcid.org/0000-0002-4999-9877>) (2018) Methodology of the expert survey for determining the effect of socio-economic factors on the development of general secondary education in Ukraine in the content of the manual on pedagogical prediction for teachers Проблеми сучасного підручника (21). pp. 228-244. ISSN 2411-1309