Особливості конструювання змісту уроку іноземної мови в початковій школі на засадах компетентнісно орієнтованого навчання
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/713366/
http://visnyk-ped.uzhnu.edu.ua/issue/view/8949 |
|
Title |
Особливості конструювання змісту уроку іноземної мови в початковій школі на засадах компетентнісно орієнтованого навчання
Features of constructing the content of a foreign language lesson in the primary school on the basis of competence-oriented teaching |
|
Creator |
Басай, Надія Пилипівна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 81 Linguistics and languages |
|
Description |
У статті розкривається питання конструювання змісту уроку іноземної мови в початковій школі на засадах компетентнісно орієнтованого навчання. Мета статті: визначити та науково обґрунтувати теоретико-методологічні підходи до конструювання змісту уроку іноземної мови відповідно до компетентнісно орієнтованого навчання. Методи дослідження: теоретичні (аналіз наукової психологічної, педагогічної, лінгвістичної та методичної літератури, навчальних програм, підручників, навчально-методичних посібників; вивчення й узагальнення досвіду викладання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти); емпіричні (бесіди, анкетування, моделювання, діагностування); експериментальні (апробація теоретичних положень досліджуваної теми). Презентуються основні погляди на теорію уроку, зокрема розкривається поняття «компетентнісно орієнтований урок». Звертається увага на специфічність уроку іноземної мови в початковій школі, на його освітній потенціал, який реалізується в чотирьох аспектах: пізнавальному, розвивальному, виховному і навчальному. Визначаються основні вимоги до планування і реалізації плану компетентнісно орієнтованого уроку іноземної мови. Характеризуються параметри компетентнісно орієнтованого уроку; визначаються типи уроків як пріоритетних форм організації навчання й особливості конструювання їх змісту. Рекомендується застосування сучасних технологій, методів, прийомів і засобів на уроках іноземної мови в початковій школі. Пропонуються компетентнісно орієнтовані завдання, які доцільно використовувати на уроках іноземної мови в 1–4 класах.
The article reveals the question on constructing the content of a foreign language lesson in the primary school on the basis of competence-oriented teaching, as the active use of competence, cultural, communicative-activity and personally oriented approaches to teaching foreign languages, the application of information technologies, the improvement of forms and methods of teaching, create new requirements for the content of lessons. The purpose of the article: to define and scientifically substantiate theoretical and methodological approaches to constructing the content of a foreign language lesson according to competence-oriented learning. Methods of research: theoretical (analysis of scientific psychological, pedagogical, linguistic and methodical sciences, curricula, textbooks, teaching aids, studying and generalization of the experience of teaching foreign languages in institutions of general secondary education); empirical (conversations, questionnaires, modeling, diagnostics); experimental (approbation of theoretical positions of the subject under study). The main views on the theory of the lesson are presented, in particular, the concept of “competence-oriented lesson” is revealed, which creates conditions promoting the development of students through the implementation of practical activities, forming competencies, personal qualities, which allow them to operate effectively in different life situations. It is noted that the main goal of such a lesson is the formation of a personality, the disclosure and development of his/her abilities, and the task is not only the acquisition of knowledge, but also orientation in various activities. It is emphasized that the process of teaching foreign languages modeling in primary school requires clear parameters of competence-oriented lesson, awareness of lessons typology as the priority forms of learning organization and the peculiarities of constructing its content. It is recommended to apply modern technologies, methods, techniques and means at the lessons of a foreign language in the primary school, to comply with the requirements of the current curriculum and the content of the educational material contained in the textbooks as the main means of study, which will allow the teacher to conduct a clear analysis of the lesson, identify the positive and negative factors of influence on the constructing the content and make its adjustments accordingly. |
|
Publisher |
Вид-во УжНУ «Говерла»
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/713366/1/%D0%91%D0%B0%D1%81%D0%B0%D0%B9_%D0%A3%D0%B6%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%20_Article.pdf
- Басай, Надія Пилипівна (2018) Features of constructing the content of a foreign language lesson in the primary school on the basis of competence-oriented teaching Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота»: зб.наук. пр., 2 (43). pp. 36-41. ISSN 2524-0609 |
|