Теоретико-методологічні засади компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів 1–4 класів: рефлексивний погляд на проблему
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/713368/
|
|
Title |
Теоретико-методологічні засади компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів 1–4 класів: рефлексивний погляд на проблему
Theoretical and methodological bases for competence-oriented teaching foreign languages of younger schoolchildren: reflective view on the problem |
|
Creator |
Редько, Валерій Григорович
Полонська, Тамара Костянтинівна Басай, Надія Пилипівна |
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 81 Linguistics and languages |
|
Description |
Навчання іноземних мов учнів 1–4 класів розглядається як перший ступінь розвитку шкільної іншомовної освіти, який різнобічно співвідноситься з базовою середньою та профільною освітою, що засвідчує його важливість, цільове спрямування, неперервність і наступність у всьому шкільному курсі. Зважаючи на виняткову своєрідність цього етапу, виникає потреба у визначенні та обґрунтуванні наукових засад, на яких має ґрунтуватися система навчання. Вони різнобічно повинні узгоджуватися з новітніми тенденціями розвитку сучасної іншомовної освіти і здійснюватись у комплексі з основними положеннями Загальноєвропейських рекомендацій [3]. Відповідно, у статті розглядаються комунікативний, діяльнісний, особистісно орієнтований та культурологічний підходи як пріоритетні теоретико-методологічні засади компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів навчальних закладів початкової освіти, презентуються погляди на технологію їх використання у навчальному процесі. Автори обґрунтовують дидактичну та методичну сутність і доцільність використання зазначених підходів і характеризують їх вплив на зміст навчання.
This article is devoted to the analysis of the competence-oriented foreign language teaching, which is one of the most important means for the modernization of school education as a whole and particularly primary education. The implementation of new approaches in teaching foreign languages at the initial stage is a requirement of the new government standards in the sphere of primary education. It helps to reach the main aim of teaching foreign languages in the formation of a secondary language person, ready for communicate in the multicultural world. According to the peculiarities of the development of a modern new school, the authors of the article identified the priorities that can ensure pupils’ successful acquisition of the educational content in a foreign language defined by the current curriculum. Teaching foreign languages for pupils of grades 1–4 is considered as the first important stage in the development of school foreign education, which is versatile in relation to basic secondary education and profile education, which testifies to its purpose, continuity and continuity throughout the school course. Taking into account the unique peculiarity of this stage, there is a need to define and justify the scientific principles on which the education system should be based. These principles must comprehensively coincide with the latest trends in the development of modern foreign education and be carried out in combination with the main provisions of the European Recommendations on language education. Accordingly, the article considers and justifies the communicative, activity-based, personally oriented and cultural approaches as the priority theoretical and methodological principles and a scientific basis for the introduction of competence-oriented teaching foreign languages in institutions of primary education. The basis for determining the technology of competence-oriented teaching foreign languages at an initial stage can be the questioning of foreign language teachers from eight regions of Ukraine (a total number of respondents was 207 persons), which was conducted by the research staff of the Department of Foreign Languages Teaching at the Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine. |
|
Publisher |
Національна академія педагогічних наук України
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/713368/1/Redko_Teor_Met_2017_PP.pdf
- Редько, Валерій Григорович, Полонська, Тамара Костянтинівна and Басай, Надія Пилипівна (2017) Theoretical and methodological bases for competence-oriented teaching foreign languages of younger schoolchildren: reflective view on the problem Педагогіка і психологія, 4. pp. 70-80. ISSN 2304-0629 |
|