Запис Детальніше

Зміст програми елективного курсу «Методи і засоби прогнозування розвитку загальної середньої освіти»

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713369/
http://ipvid.org.ua/products/2018_2/article.php
 
Title Зміст програми елективного курсу «Методи і засоби прогнозування розвитку загальної середньої освіти»
Content of the elective course program «Methods and means of the prediction of general secondary education development»
Содержание программы элективного курса «Методы и средства прогнозирования развития общего среднего образования»
 
Creator Гораш, Катерина Вікторівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
 
Description У статті розкрито зміст програми елективного курсу «Методи і засоби прогнозування розвитку загальної середньої освіти», який розроблено з метою підготовки педагогічних працівників до застосування визначених методів і засобів у прогнозуванні розвитку освітніх об’єктів. Зокрема, автором обґрунтовано доцільність упровадження елективного курсу в навчальний процес закладів вищої та післядипломної педагогічної освіти; описано основні структурні складники програми (взаємозв’язок освітніх галузей і дисциплін та логічну послідовність їх вивчення; мету, предмет, вимоги й очікувані результати навчання студентів і слухачів курсів підвищення кваліфікації, перелік і зміст модулів, обсяг навчального навантаження й форми організації освітнього процесу) та розкрито концептуальну, продуктивну, інформаційну, контекстуальну, комунікативну компетенції, які забезпечують формування професійної компетентності педагогічних працівників у процесі викладання елективного курсу.
Ключові слова: методи і засоби прогнозування; прогностична діяльність; прогнозування розвитку загальної середньої освіти; професійна компетентність педагогічних працівників.
The article reveals the content and structure of the program of the elective course “Methods and means of the prediction of general secondary education development” which is elaborated in order to prepare pedagogical workers for application of methods and means in predicting the development of educational objects. In particular, the author substantiates the expediency of introducing the elective course into the educational process of the institutions of higher and postgraduate pedagogical education. Prediction of the development of general secondary education is considered by the author as a scientifically-organized activity of specially trained specialists, which is based on scientific knowledge about the evolution of humanity, the laws of development of various systems (social, economic, pedagogical, etc.) and on the achievements of science and technology, and is aimed at creating predictions of possible state of education and objects of its development in the near and distant future. The purpose of the article is to test the program of the elective course “Methods and means of the prediction of general secondary education development”, the content of which is based on the results of the scientific research of the methods and means of the prediction of general secondary education development. The author describes the main structural components of the program of the elective course: the purpose, subject, requirements and expected results of training students and participants of advanced training courses, the list and content of modules, the amount of training load and the form of organization of the educational process; the relationship between educational branches and disciplines and the logical sequence of their studying have been established and the conceptual, productive, informational, contextual and communicative competencies have been discovered that ensure the formation of professional competence of pedagogical workers in the process of teaching elective courses. The introduction of the elective course in the educational process of the institutions of higher pedagogical education will promote the professional development of teachers and managers of the institutions and departments of general secondary education and their preparation for productive professional activity in the context of innovative changes in the Ukrainian educational system.
Keywords: methods and means of prediction; predictive activity; prediction of general secondary education development; professional competence of pedagogical workers.
В статье автором раскрыто содержание программы элективного курса «Методы и средства прогнозирования развития общего среднего образования», который разработан с целью подготовки педагогов к применению определенных методов и средств в процессе прогнозирования развития образовательных объектов. В частности, обоснована целесообразность внедрения элективного курса в учебный процесс учреждений высшего и последипломного педагогического образования; описаны основные структурные составляющие программы (взаимосвязь образовательных областей и дисциплин, логическую последовательность их изучения; цель, предмет, требования и ожидаемые результаты обучения студентов и слушателей курсов повышения квалификации, перечень и содержание модулей, объем учебной нагрузки и формы организации образовательного процесса). Также раскрыто содержание концептуальной, производительной, информационной, контекстуальной, коммуникативной компетенций, обеспечивающих формирование профессиональной компетентности педагогических работников в процессе изучения материалов элективного курса.
Ключевые слова: методы и средства прогнозирования; прогностическая деятельность; прогнозирование развития общего среднего образования; профессиональная компетентность педагогических работников.
 
Publisher Інститу педагогіки НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713369/2/%D0%93%D0%BE%D1%80%D0%B0%D1%88-%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Гораш, Катерина Вікторівна (orcid.org/0000-0001-8625-9774 <http://orcid.org/0000-0001-8625-9774>) (2018) Content of the elective course program «Methods and means of the prediction of general secondary education development» Проблеми сучасного підручника (21). pp. 118-133. ISSN 2411-1309