Запис Детальніше

Тексти підручників і методичних посібників з української (рідної) мови для 5 та 6 класів як засіб формування та контролю читацьких умінь учнів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707224/
http://ipvid.org.ua/products/2015/article2.php
 
Title Тексти підручників і методичних посібників з української (рідної) мови для 5 та 6 класів як засіб формування та контролю читацьких умінь учнів
Text matters of coursebooks and methodological manuals of Ukrainian (native) language for 5th and 6th grades as a means of forming and control of students’ reading skills
 
Creator Хорошковська, Тетяна Петрівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description Статтю присвячено аналізу текстів чинних підручників і методичних посібників з української (рідної) мови для 5 і 6 класів як засобу формування та контролю читацьких умінь учнів. Автором визначено типи текстів, які дають можливість формувати у школярів уміння читати мовчки та розуміти закладену в них інформацію, а також застосовувати одержані під час читання знання на практиці; наведено приклади цих текстів. Визначено читацькі вміння, які можуть бути сформовані в учнів на основі зазначених текстів. Проаналізовано вимірники, тобто матеріали для контролю читацьких умінь, уміщені в чинних підручниках і посібниках до них.
The article analyzes text matters of current coursebooks and methodological manuals of Ukrainian (native) language for the 5th and 6th grades as a means of forming and control of students’ reading skills. In this work it is denoted some types of texts that allow students to read in silence and understand the information that had been put into them, and also practice all gained knowledge while reading. Thus, there are separated some task instructions, rules and exercises that by means of feeding the information are continuous (verbal) and non-continuous (containing tables, charts, algorithms). Some examples of these text matters are given here. Some reading skills that can be formed in students based on mentioned text matters of coursebooks and methodological manuals are determined. Gauges are analyzed here i.e materials for control of reading skills fi tted into current coursebooks and manuals. It is specifi ed what kinds of reading skills they are directed to check. It is concluded the reasonability of using mentioned gauges.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707224/1/http___irbis-nbuv.gov.ua_cgi-bin_irbis_nbuv_cgiirbis_64.exe_C21COM%3D2%26I21DBN%3DUJRN%26P21DBN%3DUJRN%26IMAGE_FILE_DOWNLOAD%3D1%26Image_file_name%3DPDF_psp_2015_15%282%29__33.pdf
- Хорошковська, Тетяна Петрівна (orcid.org/0000-0001-9505-0817 <http://orcid.org/0000-0001-9505-0817>) (2015) Text matters of coursebooks and methodological manuals of Ukrainian (native) language for 5th and 6th grades as a means of forming and control of students’ reading skills Проблеми сучасного підручника, 2 (15). pp. 318-326. ISSN 2411-1309