Запис Детальніше

Зміст навчання літературного читання у 5 класі закладів загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин (проект навчальної програми)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713397/
http://ipvid.org.ua/products/2018_2/article.php
 
Title Зміст навчання літературного читання у 5 класі закладів загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин (проект навчальної програми)
Literary reading subject content of education in the 5th grade for school with minorities languages in teaching (project of the educational programme)
 
Creator Кохно, Тетяна Назіфівна
Кудикіна, Надія Василівна
Петрук, Оксана Миколаївна
Хорошковська, Тетяна Петрівна
Яновицька, Наталія Іванівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
82 Literature
 
Description У статті обґрунтовано доцільність упровадження у 5 класі закладів загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин пропедевтичного курсу «Літературне читання».
Висвітлено завдання курсу, його структуру та власне зміст навчання, окреслено очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Мета публікації – залучити до обговорення змісту курсу «Літературне читання» науковців, методистів та вчителів української літератури закладів загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин.
The article substantiates the expediency of introduction of propaedeutic course “Literary Reading” in the 5th grade of institutions of general secondary education with national minorities’ languages of teaching. The need of the implementation of this course is due to the social demand, lack of the formation of reading skills and limited volume of vocabulary of primary school graduates. Taking into account the needs and opportunities of pupils of general secondary education institutions with national minorities’ languages of teaching led to rethinking of the content of teaching Ukrainian literature in the 5th grade. The authors of the article recommend to determine the 5th grade as propaedeutic in the educational institutions of the type mentioned, to adapt the subject to the possibilities of children and to name it “Literary Reading”. This will ensure continuity with the primary school, as well as preparation of the child as a reader that is able to complete mastering of the content of the subject “Ukrainian Literature” at school.
The main purpose of the course “Literary Reading” in the 5th grade is the development of readership competence, which is formed in the lessons of native and foreign literature; educating a creative reader with independent critical thinking and aesthetic tastes; improvement and development of the skills of reading in Ukrainian language; formation of literary and cultural competencies; formation of the humanistic worldview, general culture of personality.
In the process of creating the course, the authors have taken into account: the level of proficiency in Ukrainian language and the vocabulary of pupils; lack of the formation of the skills of reading in Ukrainian language; psychological and pedagogical peculiarities of pupils' perception of texts in foreign language; relationships within the system of literary concepts, which are studied at the lessons of native, foreign and Ukrainian literatures; the unity of the analysis of a fiction text, its linguistic and literary components; the focus on the formation of pupil as both a reader and an active linguistic person with good communicative capabilities.
The article covers the goals of the course, its structure and the actual content of learning; the expected results of educational and cognitive activity of pupils are outlined.
The aim of the publication is to promote the discussion of the content of the course “Literary Reading” by scholars, methodologists and teachers of Ukrainian literature of institutions of general secondary education with national minorities’ languages of teaching.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713397/1/%D0%9F%D0%A1%D0%9F%202018_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B0.pdf
- Кохно, Тетяна Назіфівна (orcid.org/0000-0002-6403-0319 <http://orcid.org/0000-0002-6403-0319>), Кудикіна, Надія Василівна, Петрук, Оксана Миколаївна (orcid.org/0000-0001-5964-0676 <http://orcid.org/0000-0001-5964-0676>), Хорошковська, Тетяна Петрівна (orcid.org/0000-0001-9505-0817 <http://orcid.org/0000-0001-9505-0817>) and Яновицька, Наталія Іванівна (2018) Literary reading subject content of education in the 5th grade for school with minorities languages in teaching (project of the educational programme) Проблеми сучасного підручника, 21. pp. 207-227. ISSN 2411-1309