Запис Детальніше

Семантичний диференціал для оцінки освітньої траєкторії особистості

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713412/
https://doi.org/10.31470/2309-1797-2018-24-1-320-342
 
Title Семантичний диференціал для оцінки освітньої траєкторії особистості
Semantic differential for evaluation of educational pathway of personality
 
Creator Сухенко, Яна Валеріївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description Стаття присвячена проблемі індивідуальної освітньої траєкторії особистості, зокрема, експериментальному уточненню теоретичних уявлень про даний феномен і розробленню спеціалізованого семантичного диференціалу «Освітня траєкторія» як адекватного інструменту його оцінки. Під час експерименту, учасниками якого стали 424 особи (учні, студенти, педагоги), виділено набори дескрипторів поняття «освітня траєкторія»; укладено первинну матрицю результатів; опрацьовано її за двома алгоритмами виділення семантичних універсалій, визначено переваги кожного з них. Укладено бланк спеціалізованого семантичного диференціалу «Освітня траєкторія», що містить 76 шкал, перевірено його надійність, частково валідність. Описано особливості застосування даної методики та інтерпретації результаті. На основі факторного аналізу виділено 7 узагальнених оціночних структур, які імпліцитно представлені в уяві суб’єктів освітнього процесу, утворюють систему смислів і ставлень до освітньої траєкторії: умови реалізації, механізми формування, форми управління, картографія (як форма репрезентація методології та результатів дослідження), характер, персоналізованість, інноваційність освітньої траєкторії особистості. Семантичний диференціал дозволяє експериментально досліджувати та акумулювати емпіричні дані щодо суб’єктивних семантик і досвіду реалізації освітніх траєкторій особистості упродовж життя, сприяє реалізації ідей реформування освітньої галузі України на засадах особистісно зорієнтованого підходу, поповнює україномовний банк психодіагностичних інструментів. Дослідницькі перспективи пов’язуємо з вивченням особливостей освітньої траєкторії у представників різних професійних груп.
The article deals with the issue of personal educational pathway, in particular experimental verification of theoretical ideas of the phenomenon, and the development of the «educational pathway» semantic differential as an adequate tool for its evaluation. In the course of the experiment, which involved 424 persons, including school and university students and teachers, the «educational pathway» concept descriptors sets were distinguished and processed; the primary matrix of results was composed. It was processed according to two algorithms distinguishing semantic universals, and their advantages were identified. The designed application form of «educational pathway» semantic differential contains 76 scales. Its reliability and partially validity were checked experimentally. The peculiarities of applying this technique and interpreting the results are presented and described in the paper as well. Based on a factor analysis, there have been distinguished 7 generalized evaluation structures, which are implicitly presented in the educational process parties’ minds. The following components make up a system of meanings and attitudes to the educational pathway: implementation conditions, formation mechanisms, management forms, mapping (as a form of the technique and research results representation), individual character, innovative nature of the educational pathway of a personality. The presented semantic differential helps to examine and accumulate empirical data concerning subjective semantics and experience of personality’s lifelong educational pathway realization, contributes to the implementation o Ukrainian educational system reformation ideas based on a student-centered approach. Besides, it enriches the Ukrainian psychodiadnostic techniques database. Further research studies in this area will be dedicated to the peculiarities of the educational pathway in various occupational groups.
 
Publisher Переяслав-Хмельницкий государственный педагогический университет им. Григория Сковороды
 
Date 2018
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713412/1/%D0%A1%D1%83%D1%85%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%AF._%D0%92._%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F._%D0%A1%D0%B5%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9_%D0%B4%D0%B8%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86i%D0%B0%D0%BB.pdf
- Сухенко, Яна Валеріївна (orcid.org/0000-0001-7440-2537 <http://orcid.org/0000-0001-7440-2537>) (2018) Semantic differential for evaluation of educational pathway of personality Психолингвистика, 1 (24). pp. 320-342. ISSN 2309-1797