Запис Детальніше

Варіативність форм організації профільного навчання в сільській місцевості: теорія і практика

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713251/
http://undip.org.ua/upload/iblock/7ea/monogr-mel-dlya-skr.pdf
 
Title Варіативність форм організації профільного навчання в сільській місцевості: теорія і практика
Вариативность форм организации профильного обучения в сельской местности: теория и практика
Variance of forms of organization of profile education in rural areas: theory and practice
 
Creator Мелешко, В.В.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У змісті монографії висвітлено теорію мережевої взаємодії як інновації, що трансформується у педагогічну практику освітніх закладів як суб’єктів освітнього округу сільської місцевості. Описано процедуру моделювання освітніх систем, обґрунтовано структуру концептуальної моделі мережевої організації профільного навчання, що структурується за сукупністю компонентів, включаючи цільовий, ресурсний, управлінський, змістовий та інші.
Використання ресурсного потенціалу, підвищення рівня взаємодії суб’єктів освітнього округу, в тому числі із закладами соціокультурної сфери, інших закладів та установ дає можливість розширити форми організації профільного навчання, підвищити якість освітнього середовища.
Внаслідок добровільної співпраці суб’єктів освітнього округу продукуються нові спільні цілі, розширюються можливості та умови надання освітніх послуг. Перспективність ідей мережевої взаємодії підтверджується досягнутими позитивними результатами співпраці суб’єктів освітнього округу та показниками якості профільного навчання в закладах освітнього округу сільської місцевості.
Теоретичні та практичні матеріали будуть цікавими як для науковців, так і для управлінців, керівників освітніх закладів сільської місцевості, допоможуть у створенні умов для організації профільного навчання в старшій школі, що сприятиме підвищенню якості освіти та рівня компетентності випускника.
В содержании монографии освещены теорию сетевого взаимодействия как инновации, трансформируется в педагогическую практику образовательных учреждений как субъектов образовательного округа сельской местности. Описана процедура моделирования образовательных систем, обоснованно структуру концептуальной модели сетевой организации профильного обучения, структурируется по совокупности компонентов, включая целевой, ресурсный, управленческий, содержательный и другие.
Использования ресурсного потенциала, повышение уровня взаимодействия субъектов образовательного округа, в том числе с учреждениями социокультурной сферы, других учреждений дает возможность расширить формы организации профильного обучения, повысить качество образовательной среды.
Вследствие добровольного сотрудничества субъектов образовательного округа продуцируются новые общие цели, расширяются возможности и условия предоставления образовательных услуг. Перспективность идей сетевого взаимодействия подтверждается достигнутыми положительными результатами сотрудничества субъектов образовательного округа и показателями качества профильного обучения в учреждениях образовательного округа сельской местности.
Теоретические и практические материалы будут интересны как для ученых, так и для управленцев, руководителей образовательных учреждений сельской местности, помогут в создании условий для организации профильного обучения в старшей школе, что будет способствовать повышению качества образования и уровня компетентности выпускника.
The content of the monograph covers the theory of network interaction as an innovation that is transforming into pedagogical practice of educational institutions as subjects of the educational district of the rural area. The procedure of modeling of educational systems is described, the structure of the conceptual model of the network organization of profile education is substantiated, which is structured according to the set of components, including target, resource, managerial, content and others.
Using resource potential, increasing the level of interaction of subjects of the educational district, including with the institutions of the socio-cultural sphere, other institutions and establishments, provides an opportunity to expand the forms of organization of profile education, improve the quality of the educational environment.
As a result of voluntary cooperation among subjects of the educational district, new common goals are being developed, opportunities and conditions for the provision of educational services are being expanded. The prospectivity of the ideas of network interaction is confirmed by the positive results of cooperation between the subjects of the educational district and the indicators of the quality of profile education in the institutions of the educational district of the rural area.
The theoretical and practical materials will be interesting for both scientists and managers, heads of the educational institutions in the rural areas, and will help to create the conditions for organizing profile education in high school, which will help to improve the quality of education and the level of competence of the graduate.
 
Date 2017
 
Type Monograph
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713251/1/MONOGR_MEL_DLYA_SKR%5B1%5D.pdf
- Мелешко, В.В. (orcid.org/0000-0002-6224-5201 <http://orcid.org/0000-0002-6224-5201>) (2017) Variance of forms of organization of profile education in rural areas: theory and practice Technical Report. , м. Київ, Україна. (Unpublished)