Запис Детальніше

Мова іврит. 5 – 9 класи : Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713420/
https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/z-movi-ivrit-5-9-kl-red-2017.pdf
 
Title Мова іврит. 5 – 9 класи : Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою
Hebrew is 5 - 9 classes: A program for general education schools with instruction in Ukrainian
Язык иврит. 5 - 9 классы: Программа для общеобразовательных учебных заведений с украинским языком обучения
 
Creator Бакуліна, Наталія Валеріївна
Букач, Катерина Олександрівна
Кригер, Ірина Анатоліївна
Фалеса, Іванна Юріївна
Яковлева, Ольга Михайлівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description Програма з мови іврит покликана допомогти вчителям в організації процесу навчання мови іврит у 5-9 класах загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. Мета та відбір змісту навчання мови іврит здійснювалися з позиції особистісно зорієнтованого, компетентнісного та діяльнісного підходів до навчання мови, що надасть можливість реального застосування мови іврит як в умовах безпосереднього спілкування, у тому числі і з носіями мови, так і в ситуаціях опосередкованого спілкування (розуміння автентичних аудіо- та друкованих текстів).
Програма складається з двох розділів (пояснювальної записки та основного розділу) та трьох додатків.
Перший розділ – „Пояснювальна записка ” – складається з таких підрозділів: а) вступ: мета та завдання навчального предмета; б) характеристика структури навчальної програми; в) особливості організації навчально-виховного процесу та рекомендації щодо роботи з програмою.
Другий розділ – «Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів і зміст навчального матеріалу». Другий розділ представлено у таблиці, що дозволяє простежити динаміку розвитку мети навчання (діяльність вчителя) та задач оволодіння мовою іврит (діяльність учня) у їх взаємозв’язку з основними компонентами змісту навчання.
Навчальна програма представлена в таблиці, яка складається з двох частин. У правій частині таблиці представлені очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів, а в лівій її частині - зміст навчання.
При плануванні навчальної діяльності, постановці цілей і завдань навчання вчитель співвідносить їх із завданнями розвитку ключових компетентностей, які охарактеризовані в таблиці в пояснювальній записці.
Також представлена програма містить додатки:
Додаток 1 – «Орієнтовні вимоги до оцінювання навчальних результатів учнів 5-9 класів з мови іврит у школах з українською (російською) мовою навчання»;
Додаток 2 – «Словник лінгвістичних термінів», укладений трьома мовами (мовою іврит, українською та російською) для забезпечення узгодженості лінгвістичної термінології цих мов та уникнення плутанини у її використанні;
Додаток 3 – «Список навчально-методичних комплексів з мови іврит» представляє коло сучасних підручників та посібників, можливих для використання у процесі навчання мови іврит у 5-9 класах.
Основний матеріал програми представлено українською мовою. Виключення складають мовленнєві зразки, мовленнєві кліше та граматичні явища, рекомендовані для засвоєння (подано мовою іврит).
Дану програму затверджено наказами Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 та від 23.10.2017 № 1407 та рекомендовано до використання у практиці навчання.
The Hebrew language program is designed to help teachers in organizing the Hebrew language learning process in grades 5-9 of comprehensive schools with instruction in Ukrainian. The purpose and selection of the content of the Hebrew language learning was carried out from the standpoint of personally oriented, competence and activity approaches to learning the language, which will enable the real use of the Hebrew language in terms of direct communication, including with native speakers, and in situations of mediated communication (understanding authentic audio and print texts).
The program consists of two sections (explanatory note and main section) and three annexes.
The first section - "Explanatory note" - consists of the following divisions: a) Introduction: the purpose and objectives of the subject; b) characterization of the structure of the curriculum; c) the peculiarities of the organization of the educational process and recommendations for work with the program.
The second section - "Expected Results of Teaching and Cognitive Activity of Students and Content of Educational Material". The second section is presented in the table, which allows you to trace the dynamics of the development of the purpose of learning (the activity of the teacher) and the learning of Hebrew (student activity) in their relationship with the main components of the content of training.
The curriculum is presented in a table consisting of two parts. On the right side of the table are the expected results of educational and cognitive activity of students, and in the left part of it - the content of training.
When planning educational activities, setting goals and objectives of teaching teacher relates them to the development of key competencies, which are described in the table in the explanatory note.
Also presented application contains add-ons:
Annex 1 - "Appropriate requirements for the assessment of the results of pupils of grades 5-9 from the Hebrew language in schools with Ukrainian (Russian) language of instruction";
Annex 2 - "Dictionary of linguistic terms", written in three languages (Hebrew, Ukrainian and Russian) to ensure the consistency of the linguistic terminology of these languages and avoid confusion in its use;
Annex 3 - "List of Educational and Methodological Complexes in the Hebrew Language" presents a range of modern textbooks and manuals that can be used in the Hebrew language learning process in grades 5-9.
The main material of the program is presented in Ukrainian. Exceptions are speech samples, speech cliches and grammatical phenomena recommended for learning (written in Hebrew).
This program is approved by orders of the Ministry of Education and Science of Ukraine from 07.06.2017 № 804 and from 23.10.2017 № 1407 and recommended for use in practice of training.
Программа по языку иврит призвана помочь учителям в организации процесса обучения ивриту в 5-9 классах общеобразовательных учебных заведений с обучением на украинском языке. Цель и отбор содержания обучения языку иврит осуществлялись с позиции личностно ориентированного, компетентностного и деятельностного подходов к обучению языку, что позволит реально применять язык иврит как в условиях непосредственного общения, в том числе и с носителями языка, так и в ситуациях опосредованного общения (понимание аутентичных аудио- и печатных текстов).
Программа состоит из двух разделов (пояснительной записки и основного раздела) и трех приложений.
Первый раздел - "Пояснительная записка" - состоит из таких подразделов: а) введение: цели и задачи учебного предмета; б) характеристика структуры учебной программы; в) особенности организации учебно-воспитательного процесса и рекомендации по работе с программой.
Второй раздел - «Ожидаемые результаты учебно-познавательной деятельности учащихся и содержание учебного материала». Второй раздел представлен в таблице, позволяет проследить динамику развития цели обучения (деятельность учителя) и задач овладения языком иврит (деятельность ученика) в их взаимосвязи с основными компонентами содержания обучения.
Учебная программа представлена в таблице, которая состоит из двух частей. В правой части таблицы представлены ожидаемые результаты учебно-познавательной деятельности учащихся, а в левой ее части - содержание обучения.
При планировании учебной деятельности, постановке целей и задач обучения учитель соотносит их с задачами развития ключевых компетентностей, которые охарактеризованы в таблице в пояснительной записке.
Также представлення программа содержит приложения:
Приложение 1 - «Ориентировочные требования к оценке учебных результатов учащихся 5-9 классов по языку иврит в школах с украинским (русским) языком обучения»;
Приложение 2 - «Словарь лингвистических терминов», разработанный на трех языках (на иврите, украинском и русском) для обеспечения согласованности лингвистической терминологии этих языков и избежания путаницы в ее использовании;
Приложение 3 - «Список учебно-методических комплектов по языку иврит» представляет круг современных учебников и пособий, возможных для использования в процессе обучения языку иврит в 5-9 классах.
Основной материал программы представлен на украинском языке. Исключение составляют речевые образцы, речевые клише и грамматические явления, рекомендованные для усвоения (подано на иврите).
Данная программа утверждена приказами Министерства образования и науки Украины от 07.06.2017 № 804 и от 23.10.2017 № 1407 и рекомендуется к использованию в практике обучения.
 
Publisher Міністерство освіти і науки України
 
Date 2017
 
Type Teaching Resource
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713420/1/z-movi-ivrit-5-9-kl-red-2017.pdf
- Бакуліна, Наталія Валеріївна (orcid.org/0000-0002-8970-2660 <http://orcid.org/0000-0002-8970-2660>), Букач, Катерина Олександрівна, Кригер, Ірина Анатоліївна, Фалеса, Іванна Юріївна and Яковлева, Ольга Михайлівна (2017) Hebrew is 5 - 9 classes: A program for general education schools with instruction in Ukrainian [Teaching Resource]