Запис Детальніше

Джерела з історії спеціальної педагогіки у колекції "Журнали педагогічної та історико-культурної тематики 1834-1923 рр." Педагогічного музею України

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713442/
 
Title Джерела з історії спеціальної педагогіки у колекції "Журнали педагогічної та історико-культурної тематики 1834-1923 рр." Педагогічного музею України
Sources on the history of special pedagogy in the collection "Pedagogical, historical and cultural journals 1834-1923" Pedagogical Museum of Ukraine
Источники по истории специальной педагогики в коллекции "Журналы педагогической и историко-культурной тематики 1834-1923 гг." Педагогического музея Украины
 
Creator Шевченко, В.М.
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
93/94 History
 
Description У статті проаналізовано журнали педагогічної та історико -
культурної тематики в часових межах від 1860 до 1923 року
щодо виявлення матеріалів про навчання та виховання дітей з
особливими потребами. Встановлено, що в означений період головна увага у вітчизняній та закордонній педагогічній періодиці надавалася питанням навчання та виховання (використовуються терміни того часу) глухонімих, сліпих, сліпоглухонімих, ненормальних, подолання, заїкання, а також
психологічним особливостям таких дітей. В статті основна увага звертається на дітей з порушеннями слуху та зору. Окрім цього, розглядалися й інші важливі питання та проблеми
навчання і виховання дітей з особливими потребами, а також
даються практичні поради.
This paper examines the pedagogical journals, historical and cultural themes in time between 1860 to 1923 to identify materials on training and education of children with special needs. Appeal to the history of domestic and foreign special education enables creative use positive achievements of predecessors, prevent errors and uncritical application of domestic and foreign experience to predict the consequences of various management decisions and directions of special education. Found that in the set period the focus of domestic and foreign periodicals teaching given to training and education (the terms of the time) deaf, blind, deaf-blind, abnormal, overcome stuttering, and psychological features of children. In this article the main attention is paid to children with hearing and vision. Moreover, discussed other important issues and problems of training and education of children with special needs, and provides practical advice.
In these materials is described by international and Russian experience of training and education of the deaf, blind and abnormal children. These issues were considered and were relevant in the aftermath of the Russian Empire and early establishment of Soviet power.
The issue of education and training of children with special needs, including those with visual impairments, is constantly raised, considered and discussed in pedagogical circles as in the Russian Empire, and abroad, and were identical. Collection "Journals educational and historical and cultural subjects 1834-1923" the pedagogical Museum of Ukraine is a valuable source of research on the history of education of children with special needs.
В статье проанализированы журналы педагогической и историко-культурной тематики в часовых пределах от 1860 до 1923 года
по выявлению материалов о обучения и воспитания детей с
особыми потребностями. Установлено, что в указанный период главное внимание в отечественной и зарубежной педагогической периодике предоставлялась вопросам обучения и воспитания (используются термины того времени) глухонемых, слепых, слепоглухонемых, ненормальных, преодоление, заикание, а также психологическим особенностям таких детей. В статье основное внимание обращается на детей с нарушениями слуха и зрения. Кроме этого, рассматривались и другие важные вопросы и проблемы обучения и воспитания детей с особыми потребностями, а также даются практические советы.
 
Publisher Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713442/1/%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%281%29.pdf
- Шевченко, В.М. (2014) Sources on the history of special pedagogy in the collection "Pedagogical, historical and cultural journals 1834-1923" Pedagogical Museum of Ukraine Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University (122). pp. 306-309.