Запис Детальніше

Соотношение познавательной мотивации и мотивации овладения профессией как критерий построения типологии личности

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713447/
http://biblos.iod.gov.ua/docview.php?doc_id=2601
 
Title Соотношение познавательной мотивации и мотивации овладения профессией как критерий построения типологии личности
Співвідношення пізнавальної мотивації і мотивації оволодіння професією як критерій побудови типології особистості
Relation between cognitive motivation and motivation of mastering profession as personality typology design criterion
 
Creator Подшивайлов, Федір Михайлович
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description В статье изложены результаты исследования мотивационной сферы и смежных с ней свойств личности студентов: учебной мотивации (как познавательной, так и мотивации овладения профессией), мотивации достижения, локуса контроля, организованности, тревожности, адаптивности и перфекционизма. Исходя из особенностей учебной мотивации предлагается типология мотивационной сферы личности студента, которая охватывает четыре типа. С помощью применения однофакторного дисперсионного анализа показаны различия между этими типами по многим исследованным параметрам.
У статті викладені результати дослідження мотиваційної сфери та суміжних з нею властивостей особистості студентів: навчальної мотивації (як пізнавальної, так і мотивації оволодіння професією), мотивації досягнення, локусу контролю, організованості, тривожності, адаптивності і перфекціонізму. Виходячи з особливостей навчальної мотивації пропонується типологія мотиваційної сфери особистості студента, яка охоплює чотири типи. За допомогою застосування однофакторного дисперсійного аналізу показані відмінності між цими типами за багатьма дослідженими параметрами.
The article presents the results of the study of the motivational sphere and related personality traits of students: learning motivation (both cognitive and motivation to master the profession), achievement motivation, control locus, organization, anxiety, adaptability and perfectionism. Based on the features of educational motivation, a typology of the motivational sphere of the student’s personality is proposed, which covers four types. Using one-way analysis of variance, the differences between these types are shown for many of the parameters studied.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713447/1/05.pdf
- Подшивайлов, Федір Михайлович (orcid.org/0000-0002-0142-6172 <http://orcid.org/0000-0002-0142-6172>) (2017) Relation between cognitive motivation and motivation of mastering profession as personality typology design criterion Education and Development of Gifted personality, 2 (57). pp. 16-21. ISSN 2309‑3935