Запис Детальніше

Сучасні методи та технології навчання у вищій школі України

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713171/
 
Title Сучасні методи та технології навчання у вищій школі України
Modern methods and technologies of teaching in the high school of Ukraine
Suchasni metody ta tekhnolohiyi navchannya u vyshchiy shkoli Ukrayiny 59/5000 Современные методы и технологии обучения в высшей школе Украины
 
Creator Шевченко, В.М.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description В статті наведені та охарактеризовані сучасні методи та технології навчання у вищій школі України. Автор зазначає, що сучасний етап входження країни до ринкової економіки, розбудови незалежної держави, демократизації суспільства, гуманізації вищої школи, вимагає переосмислення самої парадигми вищої освіти, відмови від адаптивної моделі засвоєння знань на користь моделі освіти, зорієнтованої на особистість. Центром всіх навчально-виховних дій має стати конкретний студент. Відповідно, всі способи та форми організації мають підпорядкуватися меті його всебічного особистісного і професійного розвитку. Головна увага має концентруватися на особистості студента. Саме від того, який зміст має для нього професія, як він ставиться до інших людей, до себе, залежить успішність його професійного зростання. У сучасних непростих соціокультурних умовах вища школа має взяти на себе захист головного права кожного студента. Мова йде про права на такі умови навчального середовища, які б забезпечували йому повноцінний особистісний і професійний розвиток у максимально можливому діапазоні індивідуальних психологічних ресурсів.
Цьому сприяють інноваційні педагогічні технології, які неможливі без широкого застосування нових інформаційних технологій. Суспільство інформаційних технологій (постіндустріальне суспільство) набагато більше зацікавлене в тому, щоб його громадяни були здатні самостійно й активно діяти, приймати рішення, гнучко адаптуватися до зміни умов життя.
The article presents and describes modern methods and technologies of training in higher school in Ukraine. The author notes that the current stage of the country's entry into the market economy, the development of an independent state, democratization of society, higher education humanization require rethinking its very paradigm. Need an abandonment of adaptive model of assimilation of knowledge in favor of the model of education, which focuses on the individual. Centre of all educational activities must be student. Therefore, all methods and forms of organization must submit to it a comprehensive personal and professional development. The main attention should focus on the individual student. That's what kind of makes sense for his profession, how it relates to others, to themselves, it depends on the success of his professional growth. In the current socio-cultural conditions of higher education institutions should take the protection of the main rights of every student. We are talking about the rights to such terms of learning environments that provide him the maximum possible full personal and professional growth.
This is facilitated by the innovative teaching technologies, which are impossible without widespread use of new information technologies. Society of Information Technology (post-industrial society) is much more interested in the fact that its citizens are able to independently and actively act to make decisions flexibly adapt to changing living conditions.
Each teacher has to decide on the priorities for pedagogical technologies based on the goal of education, the interests of the individual. While the teacher is not convinced of the effectiveness of a particular technology, it will not be able to use them correctly. After all, the effectiveness of such an approach to their introduction would be questionable.
В статье приведены и охарактеризированы современные методы и технологии обучения в высшей школе Украины. Автор отмечает, что современный этап вхождения страны в рыночную экономику, развитие независимого государства, демократизация общества, гуманизация высшей школы, требует переосмысления самой парадигмы высшего образования, отказ от адаптивной модели усвоения знаний в пользу модели образования, ориентированной на личность. Центром всех учебно-воспитательных действий должен стать конкретный студент. Соответственно, все способы и формы организации должны подчиниться цели его всестороннего личностного и профессионального развития. Главное внимание должно концентрироваться на личности студента. Именно от того, какой смысл имеет для него профессия, как он относится к другим людям, к себе, зависит успешность его профессионального роста. В современных непростых социокультурных условиях высшая школа должна взять на себя защиту главного права каждого студента. Речь идет о правах на такие условия учебной среды, обеспечивающие ему полноценный личностный и профессиональный рост в максимально возможном диапазоне индивидуальных психологических ресурсов.
Этому способствуют инновационные педагогические технологии, которые невозможны без широкого применения новых информационных технологий. Общество информационных технологий (постиндустриальное общество) гораздо больше заинтересовано в том, чтобы его граждане были способны самостоятельно и активно действовать, принимать решения, гибко адаптироваться к изменению условий жизни.
 
Publisher Східноєвропейський інститут психології
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713171/1/%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%92.%D0%9C.389-399.pdf
- Шевченко, В.М. (orcid.org/0000-0003-0119-3206 <http://orcid.org/0000-0003-0119-3206>) (2016) Modern methods and technologies of teaching in the high school of Ukraine Bologna Process and Prospects for the Development of Higher Education in Ukraine, Europe and the World (2). pp. 389-399. ISSN 2413-9025; 2450-6486