Теоретико-методичні вимоги до змісту шкільних підручників з математики
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/713496/
http://ipvid.org.ua/products/2016_2/article.php |
|
Title |
Теоретико-методичні вимоги до змісту шкільних підручників з математики
Теоретико-методические требования к содержанию шк5ольных учебн7иков по математике Teoretical and methodological requirements for the content of a Maths textbook |
|
Creator |
Бурда, Михайло Іванович
Тарасенкова, Н.А. |
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті пропонуються загальні теоретичні та методичні вимоги до відбору навчальних текстів, системи задач і методичного апарату підручників з математики. Обґрунтовується, що дотримання наведених вимог і шляхів їх реалізації забезпечуватиме науковість, доступність, практико-орієнтовану спрямованість, цілісність змісту підручників і покращуватиме вироблення математичних та ключових компетентностей учнів. Предлагаются общие теоретические и методические требования к отбору учебных текстов, системы упражнений и методического аппарата учебников по математике, в частности: формирование позитивной Я-концепции личности ученика, устойчивой мотивации к обучению, обогащение не только математического, но и общекультурного потенциала школьника, научность и доступность учебных текстов, преемственность в двух ее функциях – компенсаторной и прогностической, приоритет развивающей функции обучения, практико-ориентированная направленность учебного материала, соответствие содержания возрастным и познавательным особенностям учащихся и другие. Обосновывается, что реализация предлагаемых требований содействует формированию математических и ключевых компетентностей. Эти требования также могут быть использованы при создании государственных образовательных стандартов и учебных программ по математике. A challenge for the school mathematics methodology is a selection of textbooks, which would correspond to the new social needs as well as the goals that it sets to the mathematical education. The importance issue is the problem of the content integrity, especially in connection with the transition of a school to the new term of learning. Its provision includes the development of the requirements for the content of school mathematics and the ways to implement them in textbooks. The common theoretical and methodological requirements to the educational texts selection, a system of exercises and the methodological apparatus of textbooks in mathematics, in particular, the formation of a positive self-concept of pupil’s personality, the sustained motivation for learning, enrichment of not only mathematical, but also the general cultural potential of a pupil, scientific nature and availability of the educational texts, the continuity of its two functions, namely, a compensatory and a prognostic ones, priority of the developing function of training, practice-oriented focus of the educational material, the correspondence of the content to the age and the cognitive characteristics of pupils, etc. are offered. It is proved that the implementation of the proposed requirements contributes to the formation of mathematical core competencies. These requirements may also be referred in the development of the state educational standards and curriculums for mathematics. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/713496/1/Burda-pages-32-40.pdf
- Бурда, Михайло Іванович and Тарасенкова, Н.А. (orcid.org/0000-0002-6418-6380 <http://orcid.org/0000-0002-6418-6380>) (2016) Teoretical and methodological requirements for the content of a Maths textbook Проблеми сучасного підручника (17). pp. 32-40. ISSN 2411-1309 |
|