Запис Детальніше

Методичні вимоги до підручника з математики рівня стандарту

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713498/
http://ipvid.org.ua/products/2018_2/article.php
 
Title Методичні вимоги до підручника з математики рівня стандарту
Методические требования к учебнику по математике уровня стандарта
Methodological requirements for Mathematics textbooks of the level of standard
 
Creator Бурда, Михайло Іванович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
 
Description Пропонуються методичні вимоги до розроблення навчальних текстів, системи задач і методичного апарату підручника з математики рівня стандарту, зокрема: орієнтація на результати навчально-пізнавальної діяльності, компетентнісний, діяльнісний і диференційований підходи до навчання математики, посилення прикладної спрямованості змісту навчання, відповідність навчальних текстів етапам застосування математики на практиці, укрупнення навчального матеріалу, його систематизація та ін. Обґрунтовується, що врахування при підготовці підручників наведених вимог і деяких шляхів їх реалізації покращує набуття учнями математичних та ключових компетентностей.
Предлагаются методические требования к разработке учебных текстов, системы задач и методического аппарата учебника по математике уровня стандарта, в частности: ориентация на результаты учебно-познавательной деятельности, реализация компетентностного, деятельностного и дифференцированного подходов к обучению математике, организация обучения на основании учета опыта взаимодействия обучения учащегося
с окружающей средой, усиление прикладной направленности содержания обучения, соответствие учебных текстов этапам применения математики на практике, укрупнение учебного материала, его систематизация и др. Обосновывается, что реализация предлагаемых требований способствует формированию математической и ключевых компетентностей. Эти требования также могут быть использованы при создании учебных
программ по математике.
One of the priority tasks of the methodology of mathematics is the transition from the knowledge- and information-centred educational paradigm to the competence-oriented
one. Content of a textbook of the level of standard should ensure the development of mathematical and key competencies of pupils. The formation of these competencies can be stimulated by following general requirements for the construction of textbooks, system of tasks and methodical apparatus of a textbook: orientation to the expected results of educational and cognitive activity, ensuring motivation, interest in acquiring competences, realization of competence-oriented, activity and differentiated approaches to learning, intelligibility of educational texts, organization of the learning process based on the experience
of pupil's interaction with the outside world, relevance of educational texts to the stages of application of mathematics in practice, consolidation of educational material, its systematization, multilevel complexity of the content etc. The formation of key competencies requires the strengthening of the applied orientation of the content of a textbook, which will provide sufficient knowledge, skills and abilities for their successful use both in studying
theoretical material, solving mathematical problems and problems of practical content and for mastering other subjects in the learning process. While studying mathematics pupils must realize that the process of its application to solving any practical problems includes: formalization (the transition from the situation described in the problem, to the mathematical model of this situation, and from it, to a clearly formulated mathematical problem), solving the task within the constructed model, interpretation (application of the result obtained to the original situation). These requirements can also be taken into account when constructing mathematics curricula for high school.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713498/1/d0ebccd9cd0a1d28d760d8fd91e0a183.pdf
- Бурда, Михайло Іванович (2018) Methodological requirements for Mathematics textbooks of the level of standard Проблеми сучасного підручника (21). pp. 64-72. ISSN 2411-1309