Запис Детальніше

Роль іншомовної комунікативної компетенції у попередженні невдач у міжкультурному діловому спілкуванні

Dspace iRKNEU

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Роль іншомовної комунікативної компетенції у попередженні невдач у міжкультурному діловому спілкуванні
The role of communicative competence in the failure prevention in intercultural business communication
Роль иноязычной коммуникативной компетенции в предупреждении неудач в межкультурном деловом общении
 
Creator Капуш, Алла Володимирівна
Kapush, Alla Volodymyrivna
Капуш, Алла Владимировна
 
Subject іншомовна комунікативна компетенція
міжкультурна комунікація
мовні та культурні чинники
комунікативна невдача
ділове спілкування
мовленнєвий етикет
foreign language communicative competence
intercultural communication
linguistic and cultural factors
communicative failure
business communication
speech etiquette
иноязычная коммуникативная компетенция
межкультурная коммуникация
языковые и культурные факторы
коммуникативная неудача
деловое общение
речевой этикет
378.147
 
Description Статтю присвячено проблемі формування іншомовної комунікативної компетенції у студентів-економістів з метою запобігання комунікативним невдачам у їхній майбутній професійній діяльності. Розглядається проблема комунікативних невдач у міжкультурному діловому середовищі, аналізуються їх суть та причини, дається огляд актуальних публікацій з даної проблематики, описуються деякі відмінності у поведінці німців та українців, обумовлені впливом мовних та культурних чинників.
The article argues the necessity of foreign language communicative competence formation of students in Economics to prevent their communicative failures in their future professional activities. In modern society language communication is influenced by a range of factors (social, language, cultural, psychological, etc.) that sometimes complicate the process of communication and exchange of information. The effects of misunderstanding between interlocutors in business communication are not only frustration and mutual accusation, but also the loss of a company’s image, diminishing of the previous achievements, violation of an agreement, and, the worst, disruption to the further development of business contacts. The formation of foreign language communicative competence of prospective business partners will help to prevent such misunderstandings or overcome their negative effects. The article deals with the problem of communicative failures in intercultural business environment, analyses their essence and reasons, gives a detailed review of scientific publications on the topical issue. It offers a description of the differences in the behavior of Germans and Ukrainians, due to the influence of the linguistic and cultural factors. The description of the communicative behavior of the representatives of Ukrainian and German cultural communities, comparison of their typical models, peculiarities of German and Ukrainian speech and business etiquette and nonverbal communication, etc. reveal the national peculiarities of the communication.
Статья посвящена проблеме формирования иноязычной коммуникативной компетенции у студентов-экономистов с целью предупреждения коммуникативных неудач в их будущей профессиональной деятельности. Рассматривается проблема коммуникативных неудач в межкультурной деловой среде, анализируются их суть и причины, дается обзор актуальных публикаций
по данной проблематике, описываются некоторые отличия в поведении немцев и украинцев, обусловленные влиянием языковых и культурных факторов.
 
Publisher Національний університет «Острозька академія»
 
Date 2019-01-14T09:17:49Z
2019-01-14T09:17:49Z
2018-03
 
Type Article
 
Identifier 2519-2558
http://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/26846
 
Language uk