Запис Детальніше

Гуманізація освіти як основна детермінанта розвитку особистості

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709611/
 
Title Гуманізація освіти як основна детермінанта розвитку особистості
Humanization of education as a basis of determinants of personality development
Гуманизация образования как основная детерминанта развития личности
 
Creator Онищук, Людмила Анатоліївна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.02 General questions of didactics and method
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
 
Description У статті визначено основну інтенцію поглядів і міркувань українських і зарубіжних учених щодо гуманізації освіти як основної детермінанти розвитку особистості; переосмислено компоненти освітнього процесу в світлі його людинотворчої функції, оскільки гуманізація освітнього процесу є історично необхідною тенденцією, яка потребує відповідних способів включення людини в науково-педагогічні і психологічні механізми засвоєння соціального досвіду, що передається одним поколінням іншому, визначення співвідношення в ньому фундаментальних і спеціальних складових, чуттєво-конкретних і раціонально-логічних форм освоєння дійсності та інших констант і змінних; розкрито цінності гуманітарних знань і гуманітарної освіти, які забезпечують гуманітарну освіченість людини – ключового чинника формування й розвитку її гуманітарної культури; уточнено сутність понять «освіта», «гуманізація освіти», «свобода».
The article defines the main intention of views and considerations of Ukrainian and foreign scholars on the humanization of education as the main determinants of personality development; reinterpreted components of the educational process in the light of its human’s creation functions as the humanization of the educational process is historically necessary trend that requires appropriate means including rights in scientific, pedagogical and psychological mechanisms of assimilation of social experience that is transmitted by one generation to another, the definition of value in it basic and special components. Sensory-specific and rational-logical forms of development of reality and other constants and variables; The values of humanitarian knowledge and humanitarian education are provided, which provide the humanitarian education of a person – a key factor in the formation and development of his humanitarian culture; The essence of concepts “education”, “humanization of education”, “freedom” is specified.
В статье определена основная интенция взглядов и мнений украинских и зарубежных ученых относительно гуманизации образования как основной детерминанты развития личности; переосмыслено компоненты образовательного процесса в свете его человекотворческой функции, поскольку гуманизация образовательного процесса является исторически необходимой тенденцией, которая требует соответствующих способов включения человека в научно-педагогические и психологические механизмы усвоения социального опыта, передаваемого одним поколением другому, определение соотношения в нем фундаментальных и специальных составляющих, чувственно-конкретных и рационально-логических форм освое- ния действительности и других констант и переменных; раскрыто ценности гуманитарных знаний и образования, которые обеспечивают гуманитарную образованность человека – ключевого фактора формирования и развития его гуманитарной культуры; уточнена сущность понятий «образование», «гуманизация образования», «свобода».
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709611/1/%D0%9B.%D0%90.%D0%9E%D0%BD%D0%B8%D1%89%D1%83%D0%BA_%D0%A3%D0%9F%D0%96_2017.pdf
- Онищук, Людмила Анатоліївна (orcid.org/0000-0002-7854-9314 <http://orcid.org/0000-0002-7854-9314>) (2017) Humanization of education as a basis of determinants of personality development Український педагогічний журнал, 3 (11). pp. 102-108. ISSN 2411-7420