Розвиток життєвих компетентностей старшокласників засобами підручника української мови
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/711797/
http://ipvid.org.ua/products/2018_2/ |
|
Title |
Розвиток життєвих компетентностей старшокласників засобами підручника української мови
Development of the life skills of upper secondary school pupils by means of the textbook on the ukrainian language |
|
Creator |
Бондаренко, Неллі Володимирівна
Косянчук, Сергій Володимирович |
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method 37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Статтю присвячено малодослідженій проблемі формування визначених у Законі України «Про освіту» одинадцяти груп базових (ключових) компетентностей на уроках української мови у напівреформованій старшій школі. Запропоновано ефективні шляхи розв'язання проблеми розвитку життєво важливих компетентностей старшокласників засобами підручника. На основі розробленої та реалізованої компетентнісної матриці (проект підручника «Українська мова»; авт.: Н. Бондаренко, С. Косянчук) розкриваються можливості цього засобу навчання для розвитку універсальних компетентностей російськомовних десятикласників. Акцентовано увагу на перевагах пропонованої системи: активній/ інтерактивній організації опанування мови; текстовій основі як оптимальних для формування компетентностей. Наведено проблематику за кожною з груп, зразки завдань і вправ.
The article is devoted to the problem of formation of 11 groups of basic (key) competencies defined by the legislation, necessary for every modern person to succeed. These groups include the following competences: fluency in the official language; the ability to communicate with one's own (in case of difference from the state language) and foreign languages; mathematical competence; competence in the field of natural sciences, engineering and technology; innovation; ecological competence; information and communication competence; life-long learning; civil and social competences related to the ideas of democracy, justice, equality, human rights, well-being and a healthy lifestyle, with the awareness of equal rights and opportunities; cultural competence; entrepreneurship and financial literacy; other competences provided by the standard of education. These competencies should be formed on lessons from all subjects and, above all, the Ukrainian language. The article proposes effective ways of solving the problem by means of project of the textbook «Ukrainian Languages (Grade 10; learning in Russian), authors N. Bondarenko and S. Kosianchuk. The basic means of learning is based on the competence matrix developed by the authors. The emphasis is on the benefits of the didactic-methodical system laid down in the textbook. This is primarily an active/interactive cognitive, communicative and speech-thinking organization of learning, a textual basis for the study of the Ukrainian language. Educational texts are aimed at the formation of all competence groups. The textbook presents the optimal organizational forms, methods and tools for the effective formation of key competencies, including working with text, dialogue, conversation, brainstorming, crowding (web, cluster, mental and semantic maps); six colored hats by Edward de Bono); role games, business games, reflexive, organizational and communicative games, project activity, mutual learning, random method, scribing, cinquain, essay, round table, discussion, public speech, public hearings, webinar, press conference, Internet conference; execution of situational, problematic, research, creative and other tasks; training, axiological (reflexive), and so on. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/711797/1/BNV%20KSV-PSP-18-21.pdf
- Бондаренко, Неллі Володимирівна (orcid.org/0000-0002-4033-7287 <http://orcid.org/0000-0002-4033-7287>) and Косянчук, Сергій Володимирович (orcid.org/0000-0003-1334-6011 <http://orcid.org/0000-0003-1334-6011>) (2018) Development of the life skills of upper secondary school pupils by means of the textbook on the ukrainian language Проблеми сучасного підручника (21). pp. 44-56. ISSN 2411-1309 |
|