Запис Детальніше

Концепція математичної освіти 12-річної школи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711990/
 
Title Концепція математичної освіти 12-річної школи
Концепция математического образования 12-годичной школы
Concept of mathematical education of 12-years school
 
Creator Бурда, Михайло Іванович
Тарасенкова, Н.А.
Вашуленко, О.П.
Васильєва, Д.В.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
51 Mathematics
 
Description Концепція орієнтована на нове соціальне замовлення щодо завдань, змісту, якості та терміну шкільної математичної освіти, де лейтмотивом стають: перехід від знаннєво орієнтованої освітньої парадигми до компетентнісної, формування математичних і ключових компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в суспільстві; переорієнтація змісту освіти на особистість, на забезпечення активної пізнавальної позиції суб’єкта навчання; організація навчання на основі врахування досвіду взаємодії учня з навколишнім світом; спрямованість освіти на реалізацію здібностей, інтелектуального, духовного і творчого потенціалу молодої людини; на вироблення стійких механізмів самонавчання, самовиховання і саморозвитку.
Концепция ориентирована на новый социальный заказ к задачам, содержанию, качеству и срокам школьного математического образования, где лейтмотивом становятся: переход от знаниево ориентированной образовательной парадигмы к компетентностной, формирование математических и ключевых компетенций, необходимых для успешной самореализации в обществе; переориентация содержания образования на личность, на обеспечение активной познавательной позиции субъекта обучения; организация обучения на основе учета опыта взаимодействия ученика с окружающим миром; направленность образования на реализацию способностей, интеллектуального, духовного и творческого потенциала молодого человека; на выработку устойчивых механизмов самообучения, самовоспитания и саморазвития.
The concept is oriented on a new social order regarding the objectives, content, quality and timing of school mathematics education, where the leitmotif is: the transition from a knowledge-oriented educational paradigm to a competent, the formation of the mathematical and key competencies necessary for successful self-realization in society; reorientation of the content of education into a person, on providing an active cognitive position of the subject of learning; organization of training based on the experience of the student's interaction with the outside world; the direction of education to realize the abilities, intellectual, spiritual and creative potential of the young person; on the development of sustainable mechanisms of self-education, self-education and self-development.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711990/1/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8.pdf
- Бурда, Михайло Іванович, Тарасенкова, Н.А. (orcid.org/0000-0002-6418-6380 <http://orcid.org/0000-0002-6418-6380>), Вашуленко, О.П. and Васильєва, Д.В. (2018) Concept of mathematical education of 12-years school Математика в рідній школі (9). pp. 3-8.