Концепція математичної освіти 12-річної школи
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/711990/
|
|
Title |
Концепція математичної освіти 12-річної школи
Концепция математического образования 12-годичной школы Concept of mathematical education of 12-years school |
|
Creator |
Бурда, Михайло Іванович
Тарасенкова, Н.А. Вашуленко, О.П. Васильєва, Д.В. |
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education 51 Mathematics |
|
Description |
Концепція орієнтована на нове соціальне замовлення щодо завдань, змісту, якості та терміну шкільної математичної освіти, де лейтмотивом стають: перехід від знаннєво орієнтованої освітньої парадигми до компетентнісної, формування математичних і ключових компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в суспільстві; переорієнтація змісту освіти на особистість, на забезпечення активної пізнавальної позиції суб’єкта навчання; організація навчання на основі врахування досвіду взаємодії учня з навколишнім світом; спрямованість освіти на реалізацію здібностей, інтелектуального, духовного і творчого потенціалу молодої людини; на вироблення стійких механізмів самонавчання, самовиховання і саморозвитку.
Концепция ориентирована на новый социальный заказ к задачам, содержанию, качеству и срокам школьного математического образования, где лейтмотивом становятся: переход от знаниево ориентированной образовательной парадигмы к компетентностной, формирование математических и ключевых компетенций, необходимых для успешной самореализации в обществе; переориентация содержания образования на личность, на обеспечение активной познавательной позиции субъекта обучения; организация обучения на основе учета опыта взаимодействия ученика с окружающим миром; направленность образования на реализацию способностей, интеллектуального, духовного и творческого потенциала молодого человека; на выработку устойчивых механизмов самообучения, самовоспитания и саморазвития. The concept is oriented on a new social order regarding the objectives, content, quality and timing of school mathematics education, where the leitmotif is: the transition from a knowledge-oriented educational paradigm to a competent, the formation of the mathematical and key competencies necessary for successful self-realization in society; reorientation of the content of education into a person, on providing an active cognitive position of the subject of learning; organization of training based on the experience of the student's interaction with the outside world; the direction of education to realize the abilities, intellectual, spiritual and creative potential of the young person; on the development of sustainable mechanisms of self-education, self-education and self-development. |
|
Publisher |
Педагогічна преса
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/711990/1/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8.pdf
- Бурда, Михайло Іванович, Тарасенкова, Н.А. (orcid.org/0000-0002-6418-6380 <http://orcid.org/0000-0002-6418-6380>), Вашуленко, О.П. and Васильєва, Д.В. (2018) Concept of mathematical education of 12-years school Математика в рідній школі (9). pp. 3-8. |
|