Природничо-наукова картина світу в модульно-заліковій системі підручника "Природознавство-11"
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/713532/
http://ipvid.org.ua/products/2016_1/article.php |
|
Title |
Природничо-наукова картина світу в модульно-заліковій системі підручника "Природознавство-11"
Scientific Picture of the World in the Modular and Credit System of Textbook "Science" fot the 11th Grade |
|
Creator |
Ільченко, Віра Романівна
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті піднімається проблема використання модульно-залікової системи в інтегрованому курсі “Природознавство” (10–11), розкривається роль найбільш широких понять природознавства в об’єднанні змісту модулів і навчального матеріалу в цілісність. Серед таких понять, які виступають в ролі “випереджальних організаторів” знань про природу, – система загальних закономірностей природи (збереження, спрямованості самочинних процесів до рівноважного стану, періодичності процесів у природі). Зміст її включає: закони збереження маси речовини, збереження повної маси ізольованої системи, закон збереження і перетворення енергії, закон збереження електричного заряду; принцип необоротності, закон Дарвіна; періодичний закон, закони обертального, коливального, хвильового руху, поняття про біоритми. Як видно зі змісту системи загальних закономірностей, вони можуть бути онтодидактичним стрижнем інтеграції в цілісність всіх елементів знань про природу, що вивчаються в старшій школі. This section is of great strategic importance for the development of knowledge on the integrity of the educational sector “Natural”. Thanks to “advancing the organizers” knowledge about nature - the system of general laws of nature (conservation, orientation unauthorized processes to equilibrium, the frequency of processes in nature). The common patterns include: conservation of mass, conservation of total mass of an isolated system, the law of conservation and transformation of energy, charge conservation; the principle of irreversibility, Darwin’s law; periodic law, laws rotating, oscillating wave motion, the concept of biorhythms. As can be seen from the contents of the general laws of the system, it can be ontodydaktychnym core justification for integrity and integration of all elements of knowledge about nature, studied in school. Consistent and continuous application of general laws in the study of natural science modules of the course leads to the development of students’ natural science picture of the world - a system of knowledge that forms in the application of these laws to explain natural phenomena, properties of natural objects, study the experimental results, observations, research, including the environment. It largely determines the way people think, their attitude to nature, professional actions in any field. It is important that the man was convinced that everything in nature, including a person subject only necessary laws of nature. She knew how to use or “bypass” or that partial law, with the overall picture of the nature, the belief that everything in nature is subject only general laws that can not be circumvented. It formed the habit of thinking operate under the law. Insofar as this process is embodied in the subconscious, the future employee in any industry becomes immune rejection of corruption. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/713532/2/%D0%86%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%92.%D0%A0.%20%D0%9F%D1%80%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D1%87%D0%BE-%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B0%20%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D1%83%20%D0%B2%20%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D1%83%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE-%D0%B7%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B9.pdf
- Ільченко, Віра Романівна (orcid.org/0000-0003-2721-3877 <http://orcid.org/0000-0003-2721-3877>) (2016) Scientific Picture of the World in the Modular and Credit System of Textbook "Science" fot the 11th Grade Problems of a Modern Textbook (16). pp. 178-185. ISSN 2411-7447 |
|