Запис Детальніше

Підручники для старшої школи в аспекті формування наукової картини світу, образу світу учнів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713537/
http://ipvid.org.ua/products/2018_2/article.php
 
Title Підручники для старшої школи в аспекті формування наукової картини світу, образу світу учнів
Textbooks for Secondary School in the Aspect of Forming a Scientific Picture of the World, the Image of the World of Pupils
 
Creator Ільченко, Віра Романівна
Гуз, Костянтин Жоржович
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті наводяться результати дослідження думки учителів природничо-математичного, літературознавчого циклу предметів стосовно формування наукової картини світу, образу світу старшокласників, їхнього цілісного світорозуміння та наукового мислення. На основі дослідження, яке визначило потреби учителів, автори розкривають зміст понять «наукова картина світу», умови формування наукової картини світу, образу світу учнів; необхідності використання цих понять як наскрізної основи інтеграції змісту навчального матеріалу програм, підручників природничо-математичного, літературознавчого циклу в цілісність, показником якої є підлягання всіх її елементів загальним закономірностям природи, культури та довкілля.
The article presents the results of the study of the views of teachers of the naturalmathematical, literary cycle of subjects in relation to the formation of the scientific picture of the world, the image of the world of high school students, their holistic world outlook and
scientific thinking. On the basis of the study, which determined the needs of teachers, the authors reveal the content of the concepts “scientific picture of the world”, the conditions for the formation of the scientific picture of the world, the image of the world of students; the
need to use these concepts as a clear basis for integrating the contents of educational material
programs, textbooks natural mathematical, literary cycle into the integrity, the indicator of which
is the subordination of all its elements to the general laws of nature, culture and environment.
It is substantiated that the named programs and textbooks should include the methods and forms of learning specific to the formation of the world of science, the structure of the world of students (the structuring of the educational material of the themes, the sections of the system textbook on the basis of the general laws of nature, culture, environment, the lessons of generalization of knowledge, during which the students present the components of the scientific picture of the world, the image of the world, lessons in the environment, which
can be conducted jointly by teachers of several subjects and on which the basic situation of realization is fulfilled and — “interaction researcher to study the subject”).
The article deals with various aspects of the research of experts of the Club of Roma: “Pathological features of modern worldview are connected with fragmentation, aggregation of knowledge” and the role of system textbooks in overcoming the pathological features
of modern worldview
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713537/1/%D0%86%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%92.%D0%A0.%2C%20%D0%93%D1%83%D0%B7%20%D0%9A.%D0%96.%20%D0%9F%D1%96%D0%B4%D1%80%D1%83%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B8%20%D0%B4%D0%BB%D1%8F%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%80%D1%88%D0%BE%D1%97%20%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B8%20%D0%B2%20%D0%B0%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%96%20%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf
- Ільченко, Віра Романівна (orcid.org/0000-0003-2721-3877 <http://orcid.org/0000-0003-2721-3877>) and Гуз, Костянтин Жоржович (orcid.org/0000-0002-4332-1416 <http://orcid.org/0000-0002-4332-1416>) (2018) Textbooks for Secondary School in the Aspect of Forming a Scientific Picture of the World, the Image of the World of Pupils Problems of a Modern Textbook (21). pp. 156-167. ISSN 2411-7447