Запис Детальніше

Ідеї рідномовних обов’язків Івана Огієнка у практиці сучасної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713565/
 
Title Ідеї рідномовних обов’язків Івана Огієнка у практиці сучасної освіти
Ivan Ohiienko’s concepts of native language duties in modern schools
Идеи родноязычных обязанностей Ивана Огиенко в практике современного образования
 
Creator Богданець-Білоскаленко, Наталія
 
Subject 37.09 Organization of instruction
81 Linguistics and languages
92 Biographical studies. Genealogy. Heraldry. Flags
 
Description У статі розкриваються концептуальні положення та аналіз поглядів Івана Огієнка щодо рідної мови, рідномовних обов’язків громадян і втілення їх у практиці сучасної школи. Відстоюючи єдність і соборність української нації та держави, вчений наголошує на мовних цінностях народу, адже в мові найяскравіше виявляється ментальність українця. Виховання і розвиток дитини має будуватися навколо рідної мови. Починаючи від народження дитина має потрапляти у рідномовне середовище, тобто батьки мають розмовляти рідною мовою, мати власну бібліотеку в родині. Далі дитячий садок і школа перебирає на себе обов’язкирідномовного орієнтира.
Стрижнем концепції мовної освіти є оволодіння кожним громадянином соборною літературною мовою.
In this article conceptual points and analysis of Ivan Ohiienko’s ideas concerning the native language and native language duties of the citizens are considered as well as their implementation in modern schools. Upholding the unity and conciliarity of the Ukrainian nation and state, the scholar emphasises the language values of the nation as the mentality of a Ukrainian reveals to the best advantage in the language. Upbringing and education of a child should be based on the native language. Staring from the birth, a child should find itself in the native language surroundings, namely, its parents are expected to speak their native language and have their own family library. Further on, such institutions as kindergartens and schools assume the obligations of performing the functions of a native language landmark.
The pivot of the concept of the language education is mastering the conciliar literary language by every citizen.
В статье раскрываются концептуальные положения и анализ взглядов Ивана Огиенко на родной язык, родноязычных обязанностей граждан и воплощение их на практике современной школы. Отстаивая единство и соборность украинской нации и государства, ученый отмечает языковых ценностях народа, ведь в языке наиболее ярко проявляется ментальность украинца. Воспитание и развитие ребенка должно строиться вокруг родного языка. Начиная с рождения ребенок должна попадать в родноязычную среду, то есть родители должны разговаривать на родном языке, иметь собственную библиотеку в семье. Далее детский сад и школа принимает на себя обязательства родноязычного ориентира.
Стержнем концепции языкового образования является овладение каждым гражданином соборным литературным языком.
 
Publisher Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713565/1/%D0%91%D0%BE%D0%B3%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%86%D1%8C%20%28%D0%9E%D0%B3%D1%96%D1%94%D0%BD%D0%BA%D0%BE%29%20%D0%BB%D1%8E%D1%82%D0%B8%D0%B9%202017.pdf
- Богданець-Білоскаленко, Наталія (orcid.org/0000-0001-6793-8018 <http://orcid.org/0000-0001-6793-8018>) (2017) Ivan Ohiienko’s concepts of native language duties in modern schools Іван Огієнко і сучасна наука та освіта (15). pp. 396-400. ISSN 2309-7086