Запис Детальніше

Використання технології доповненої реальності у мобільно орієнтованому середовищі навчання ВНЗ

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/707384/
http://www.kspu.kr.ua/images/download-files/naukovi-zapysky/%D0%92%D0%B8%D0%BF.11-%D1%871.pdf
 
Title Використання технології доповненої реальності у мобільно орієнтованому середовищі навчання ВНЗ
Использование технологии дополненной реальности в мобильно ориентированной среде обучения вуза
Using technology of augmented reality in a mobile-based learning environment of the higher educational institution
 
Creator Модло, Євгеній Олександрович
Єчкало, Ю.В.
Семеріков, С.О.
Ткачук, В. В.
 
Subject 004.05 System and software quality
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
33 Economics. Economic science
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Мета дослідження: висвітлення особливостей використання технології доповненої реальності у мобільно орієнтованому середовищі навчання ВНЗ.
Завдання дослідження: визначити роль та місце технології доповненої реальності у мобільно орієнтованому середовищі навчання, а також можливості використання технології доповненої реальності у навчанні фізики.
Об’єкт дослідження: мобільно орієнтоване середовище навчання ВНЗ.
Предмет дослідження: технологія доповненої реальності у мобільно орієнтованому середовищі навчання ВНЗ.
Використані методи дослідження: теоретичні – аналіз науково-методичної літератури; емпіричні – навчання, спостереження за навчальним процесом.
Результати дослідження. На основі аналізу наукових публікацій визначено поняття доповненої реальності. Відмічено, що онлайн-експерименти засобами доповненої реальності надають студентам можливість спостерігати й описувати роботу реальних систем при зміні їхніх параметрів, а також частково замінити експериментальні установки об’єктами доповненої реальності. Розглянуто схему реалізації доповненої реальності. Окремо виділено можливості роботи з об’єктами доповненої реальності у навчанні фізики. Показано, що застосування засобів доповненої реальності надає можливість підвищити реалістичність дослідження; забезпечує емоційний та пізнавальний досвід, що сприяє залученню студентів до систематичного навчання; надає коректні відомості про установку в процесі експериментування; створює нові способи подання реальних об’єктів у процесі навчання.
Цель исследования: обсуждение особенностей использования технологии дополненной реальности в мобильно ориентированной среде обучения вуза.
Задачи исследования: определить роль и место технологии дополненной реальности в мобильно ориентированной среде обучения; определить возможности использования технологии дополненной реальности в обучении физике.
Объект исследования: мобильно ориентированная среда обучения вуза.
Предмет исследования: технология дополненной реальности в мобильно ориентированной среде обучения вуза.
Использованные методы исследования: теоретические – анализ научно-методической литературы; эмпирические – обучение, наблюдение за учебным процессом.
Результаты исследования. На основе анализа научных публикаций определено понятие дополненной реальности. Отмечено, что онлайн-эксперименты средствами дополненной реальности предоставляют студентам возможность наблюдать и описывать работу реальных систем при изменении их параметров, а также частично заменить экспериментальные установки объектами дополненной реальности. Рассмотрена схема реализации дополненной реальности. Отдельно выделены возможности работы с объектами дополненной реальности в обучении физике. Указано, что применение средств дополненной реальности позволяет повысить реалистичность исследования; обеспечивает эмоциональный и познавательный опыт, способствует привлечению студентов к систематическому обучению; предоставляет корректные сведения об установке в процессе экспериментирования; создает новые способы представления реальных объектов в процессе обучения.
Research goal: to discuss the specifics of using the augmented reality technology in a mobile-based learning environment of the higher educational institution.
Research objectives: to determine the role and place of the technology of augmented reality in a mobile learning environment; to determine the possibilities of using the technology of augmented reality in teaching physics.
Object of research: a mobile-based learning environment of the higher educational institution.
Subject of research: augmented reality technology as a component of the mobile-based learning environment of the higher educational institution.
Research methods used: theoretical – analysis of scientific and methodological literature; empirical – learning and observation of the learning process.
Results of the research. The definition of the augmented reality concept is based on the analysis of scientific publications. It is noted that online experiments with augmented reality provide students with the opportunity to observe and describe the operation with real systems by changing their parameters, and also partially replace experimental installations with objects of augmented reality. The scheme for realizing the augmented reality is considered. The possibilities of working with augmented reality objects in teaching physics is highlighted. It is indicated that the use of the augmented reality tools allows to increase the realness of the research; provides emotional and cognitive experience, helps attract students to systematic training; provides correct information about the installation in the process of experimentation; creates new ways of representing real objects in the learning process.
 
Publisher РВВ КДПУ ім. В. Винниченка
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/707384/1/modlo_semerikov_etc.pdf
- Модло, Євгеній Олександрович (orcid.org/0000-0003-2037-1557 <http://orcid.org/0000-0003-2037-1557>), Єчкало, Ю.В., Семеріков, С.О. (orcid.org/0000-0003-0789-0272 <http://orcid.org/0000-0003-0789-0272>) and Ткачук, В. В. (orcid.org/0000-0002-5879-5147 <http://orcid.org/0000-0002-5879-5147>) (2017) Using technology of augmented reality in a mobile-based learning environment of the higher educational institution Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти, 1 (11). pp. 93-100. ISSN 2519-254X