Вивчення критеріально-рівневого підходу до формування економічних компетенцій у старшокласників
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/713570/
http://eu-jr.eu/social/article/view/136 |
|
Title |
Вивчення критеріально-рівневого підходу до формування економічних компетенцій у старшокласників
The study of criterion-level approach to the formation of ekonomic competences in senior pupils Изучение критериально-уровневого подхода к формированию экономических компетенций у старшеклассников |
|
Creator |
Klymchuk, Iryna
|
|
Subject |
37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Ефективність будь-якого навчання формується на основі аналізу освоєного змісту відповідних навчальних програм / курсів з поступово осмисленим формуванням певного рівня освіти / компетенцій індивідів. У статті запропоновано аналіз оцінки встановлення відповідних рівнів навчальних досягнень старшокласників у процесі вивчення економічних дисциплін. Розглянуто алгоритм діагностики формування економічних уявлень у старшокласників з точки зору особистісно-активного підходу до вивчення шкільних курсів з економіки, що безпосередньо базується на власній рефлексивної діяльності учнів, особистому інтересі до подальшого поглиблення. отриманих знань. Розроблений алгоритм діагностики формування понять ринкової економіки у людей старшого віку представлений поетапно, а саме: отримання первинної інформації, її розробка та аналіз; визначення концептуальних основ рівня формування основних понять ринкової економіки (констатація етапу дослідження); розробка критеріїв діагностики рівня формування економічних компетенцій у старшокласників; визначення кінцевого етапу формування понять ринкової економіки, аналізу та оцінки отриманих результатів дослідження (формування етапу дослідження) з урахуванням певного рівня рефлексії. Наведено результати експертної оцінки первинної та заключної стадії вивчення економічної готовності старшокласників загальноосвітніх навчальних закладів економічного та неекономічного типу з урахуванням особистого інтересу щодо подальшого вивчення економічних основ.
The effectiveness of any learning is formed on the base of analysis of mastered content of correspondent learning programs/ courses with gradually understood formation of the certain level of education/competences of individuals. In the article is offered an analysis of assessment of establishing of correspondent levels of the learning achievements of senior pupils in the process of study of economic subjects. Author considers an algorithm of diagnostics of formation of economic notions in senior pupils from the point of view of personal-activity approach to the study of school courses on economics that is directly based on the own reflexive activity of pupils, personal interest in the further deepening of received knowledge. The elaborated algorithm of diagnostics of formation of the market economy notions in senior people is presented in stages, namely: getting of the primary information, its elaboration and analysis; determination of conceptual bases of the levels of formation of the mains notions of market economy (ascertaining stage of research); elaboration of criteria of diagnostics of formation level of economic competences in senior pupils; determination of the final stage of formation of the market economy notions, analysis and assessment of the received results of research (forming stage of research) with taking into account of the certain level of reflection. There are given the results of expert assessment of the primary and final stages of the study of economic readiness of the senior pupils of general educational institutions of economic and non-economic type with taking into account of personal interest as to the further study of economy bases. Эффективность любого обучения формируется на основе анализа усвоенного содержания соответствующих учебных программ / курсов с постепенным пониманием формирования определенного уровня образования / компетенций отдельных лиц. В статье предлагается анализ оценки установления соответствующих уровней учебных достижений старшеклассников в процессе изучения экономических дисциплин. Автор рассматривает алгоритм диагностики формирования экономических представлений у старшеклассников с точки зрения личностно-деятельностного подхода к изучению школьных курсов по экономике, который непосредственно основан на собственной рефлексивной активности учащихся, личном интересе к дальнейшему углублению. полученных знаний. Разработанный алгоритм диагностики формирования представлений о рыночной экономике у пожилых людей представлен поэтапно, а именно: получение первичной информации, ее разработка и анализ; определение концептуальных основ уровней формирования основных понятий рыночной экономики (констатирующий этап исследования); разработка критериев диагностики уровня формирования экономических компетенций у старшеклассников; определение конечного этапа формирования представлений о рыночной экономике, анализ и оценка полученных результатов исследования (этап формирования исследования) с учетом определенного уровня отражения. Приведены результаты экспертной оценки начального и конечного этапов изучения экономической готовности старшеклассников общеобразовательных учреждений экономического и неэкономического типа с учетом личного интереса к дальнейшему изучению основ экономики. |
|
Publisher |
PUBLISHER OÜ «Scientific Route»
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/713570/1/Social%20and%20humanities%20EUREKA%20N%204_2016.pdf
- Klymchuk, Iryna (orcid.org/0000-0002-1883-480X <http://orcid.org/0000-0002-1883-480X>) (2016) The study of criterion-level approach to the formation of ekonomic competences in senior pupils EUREKA: Social and Humanities, 4. pp. 38-46. ISSN 2504-5563 |
|