Запис Детальніше

Дослідження показників якості/результативності освітньої діяльності закладів загальної середньої освіти в Україні

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713581/
http://journals.uran.ua/sr_edu/article/view/136430
 
Title Дослідження показників якості/результативності освітньої діяльності закладів загальної середньої освіти в Україні
Study of indicators of quality / performance of educational institutions of general secondary education in Ukraine
Исследование показателей качества / результативности деятельности образовательных учреждений общего среднего образования в Украине
 
Creator Климчук, І.О.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education
 
Description Проведено аналіз системи показників/критеріїв оцінки якості / ефективності навчальної діяльності закладів загальної середньої освіти різних регіонів України. Інтерпретація результатів дослідження полягала в виокремлені основних показників оцінки якості/результативності освітньої діяльності Закладів загальної середньої освіти. Представлені результати проведеного опитування щодо основних показників оцінки якості/результативності освітньої діяльності закладів загальної середньої освіти які відповідно, згрупували за чотирма основними критеріями якості, а саме:. показники, що характеризують загальний критерій оцінки якості освітньої діяльності закладів загальної середньої освіти щодо відкритості та доступності інформації про заклади; показники, що характеризують загальний критерій оцінки якості освітньої діяльності закладів загальної середньої освіти, щодо комфортності умов, в яких здійснюється освітня діяльність; показники, що характеризують загальний критерій оцінки якості освітньої діяльності загальних закладів освіти, щодо доброзичливості, ввічливості та компетентності педагогічних працівників; показники, що характеризують загальний критерій оцінки якості освітньої діяльності закладів загальної середньої освіти, щодо задоволеності якістю освітньої діяльності школи.

Графічно представлені результати дослідження – типові відповіді опитування думок вчителів/керівників шкіл щодо критеріїв/показників оцінювання якості роботи школи, означені найбільш вагомі з урахуванням результативності та прогнозування розвитку закладів загальної середньої освіти в Україні..

Проведено аналіз взаємозв’язку критеріїв результативності/якості освітньої діяльності та оптимізації роботи школи оптимізації функціонування школи з урахуванням тенденцій та вимог сучасного розвитку освіти в контексті євроінтеграції України, а саме : прогностичного аспекту – для вибору найкращого варіанту прийняття управлінського рішення; оціночного аспекту – для оцінки проведених/запланованих подій, побудови прогнозу розвитку школи; контрольного аспекту – для відповідності та координації роботи закладів загальної середньої освіти, розробці нормативних актів; мотиваційного аспекту – для оцінки рівня інтелектуального розвитку, подальшої мотивації та самоосвіти усіх учасників освітнього процесу; когнітивно-діяльнісного аспекту – для оцінки глибини інтеграції знань та професійного досвіду, прогнозування перспективного розвитку школи.
The analysis of the system of indicators / criteria for assessing the quality / effectiveness of educational activities of institutions of general secondary education in different regions of Ukraine is carried out. The interpretation of the results of the study consisted in the identification of the main indicators of the evaluation of the quality / effectiveness of educational activities of the institutions of general secondary education. The results of the conducted survey on the main indicators of evaluation of the quality / performance of educational activities of the institutions of general secondary education, which respectively, were grouped according to four main quality criteria, namely:. indicators characterizing the general criterion for assessing the quality of educational activities of institutions of general secondary education on the openness and accessibility of information about institutions; indicators characterizing the general criterion for assessing the quality of educational activities of institutions of general secondary education, regarding the comfort of conditions in which educational activities are carried out; indicators characterizing the general criterion for assessing the quality of educational activities of general educational institutions, on the benevolence, courtesy and competence of pedagogical workers; indicators characterizing the general criterion for assessing the quality of educational activities of institutions of general secondary education, as to satisfaction with the quality of educational activities of the school.

 Graphically presented results of the survey - typical responses to the opinion polls of teachers / school leaders on the criteria / indicators for assessing the quality of the school work, are identified as the most significant ones, taking into account the effectiveness and forecasting of the development of institutions of general secondary education in Ukraine.

The analysis of the relationship between the criteria of the effectiveness / quality of educational activities and the optimization of the school's school functioning optimization is optimized, taking into account the tendencies and requirements of modern education development in the context of Ukraine's European integration, namely: the prognostic aspect - for choosing the best option for making a managerial decision; the evaluation aspect - to assess the ongoing / planned events, build a forecast for the development of the school; the control aspect - for the coordination and coordination of the work of institutions of general secondary education, the development of normative acts; motivational aspect - to assess the level of intellectual development, further motivation and self-education of all participants in the educational process; cognitive-activity aspect - to assess the depth of integration of knowledge and professional experience, forecasting the future development of the school.
Проведен анализ системы показателей / критериев оценки качества / эффективности учебной деятельности учреждений общего среднего образования разных регионов Украины. Интерпретация результатов исследования заключалась в выделенные основных показателей оценки качества / результативности образовательной деятельности учреждений общего среднего образования. Представлены результаты проведенного опроса по основным показателям оценки качества / результативности образовательной деятельности учреждений общего среднего образования которые соответственно, сгруппировали по четырем основным критериям качества, а именно :. показатели, характеризующие общий критерий оценки качества образовательной деятельности учреждений общего среднего образования по открытости и доступности информации о заведениях; показатели, характеризующие общий критерий оценки качества образовательной деятельности учреждений общего среднего образования, по комфортности условий, в которых осуществляется образовательная деятельность; показатели, характеризующие общий критерий оценки качества образовательной деятельности общих учебных заведений, по доброжелательности, вежливости и компетентности педагогических работников; показатели, характеризующие общий критерий оценки качества образовательной деятельности учреждений общего среднего образования, по удовлетворенности качеством образовательной деятельности школы.

 Графически представлены результаты исследования - типичные ответы опроса мнений учителей / руководителей школ относительно критериев / показателей оценки качества работы школы, обозначенные наиболее значимые с учетом результативности и прогнозирования развития учреждений общего среднего образования в Украине ..

Проведен анализ взаимосвязи критериев результативности / качества образовательной деятельности и оптимизации работы школы оптимизации функционирования школы с учетом тенденций и требований современного развития образования в контексте евроинтеграции Украины, а именно: прогностического аспекта - для выбора наилучшего варианта принятия управленческого решения; оценочного аспекта - для оценки проведенных / запланированных событий, построения прогноза развития школы; контрольного аспекта - для соответствия и координации работы учреждений общего среднего образования, разработке нормативных актов; мотивационного аспекта - для оценки уровня интеллектуального развития, дальнейшей мотивации и самообразования всех участников образовательного процесса; когнитивно-деятельностного аспекта - для оценки глубины интеграции знаний и профессионального опыта, прогнозирования перспективного развития школы.
 
Publisher НВП ПП "Технологічний Центр"
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713581/1/Journal%20%C2%ABScienceRise%20Pedagogical%20Education%C2%BB%20%E2%84%965%2825%292018.pdf
- Климчук, І.О. (orcid.org/0000-0002-1883-480X <http://orcid.org/0000-0002-1883-480X>) (2018) Study of indicators of quality / performance of educational institutions of general secondary education in Ukraine ScienceRise: Pedagogical Education, 5 (25). pp. 27-31. ISSN 2519-4976