Запис Детальніше

Проблема розвитку інформаційно-дослідницької компетентності наукових і науково-педагогічних працівників з використанням відкритих електронних науково-освітніх систем

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713629/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2693
 
Title Проблема розвитку інформаційно-дослідницької компетентності наукових і науково-педагогічних працівників з використанням відкритих електронних науково-освітніх систем
The problem of the scientific and pedagogical professionals' informational and research competence development with the use of open electronic educational and science systems
 
Creator Іванова, С.М.
 
Subject 001.32 Learned, scientific societies. Academies
004.01/.08 Спеціальні визначники для позначення процесів оброблення даних із застосуванням комп'ютера
004.7 Computer communication. Computer networks
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Стаття присвячена проблемі розвитку інформаційно-дослідницької компетентності наукових і науково-педагогічних працівників з метою сприяння процесу підвищення якості результатів їх робіт, створенню та використанню відкритих електронних систем для підтримки наукової і освітньої теоретико-методологічної та практичної баз. Уточнено поняття інформаційно-дослідницька компетентність наукових та науково-педагогічних працівників, що визначається як здатність здійснювати з використанням ІКТ пошук, збирання, опрацювання, аналіз та представлення наукових даних відповідно до методології наукового дослідження, комунікацію, співробітництво та навчання інших, вміння використовувати сервіси електронних науково-освітніх систем для інформаційно-аналітичної підтримки науково-педагогічних досліджень, моніторингу та оцінювання наукових результатів, продукування нових суспільно-значущих знань з метою впровадження їх у практику освіти та науки. Висвітлено основний зарубіжний досвід щодо впровадження навчальних програм з інформетрії для розвитку інформаційно-дослідницької компетентності наукових та науково-педагогічних працівників. Визначено вплив відкритих електронних науково-освітніх систем на розвиток інформаційно-дослідницької компетентності науково-педагогічних працівників. З’ясовано, що важливим є виокремлення відкритих електронних науково-освітніх систем, що мають особливий вплив на розвитку цієї компетентності для забезпечення відкритої науки. Серед таких систем особливого значення набувають платформи для створення електронних бібліотек, відкритих електронних конференцій, сервіси для управління науковою бібліографією, моніторингу науково-дослідної діяльності наукових та науково-педагогічних працівників та ін. Визначено, що перспективами дослідження щодо розвитку інформаційно-дослідницької компетентності наукових та науково-педагогічних працівників є розробка для цього процесу методики використання відкритих науково-освітніх систем відповідно до принципів відкритої науки.
The article is devoted to the development of scientific and pedagogical professionals' information and research competence with the aim to promote the process of improving the quality of the results their work, to create and use open electronic systems for support scientific, educational theoretical and methodological and practical bases. It can to provide modernization of the national education and science in according with world trends. The concept of scientific and pedagogical professionals' information and research competence is defined in, such as the ability to use ICT for search, compile, analyze and present scientific materials according with the methodology of the scientific research, communication, cooperation and training other educators, to use the services of scientific and educational systems for informational and analytical support of scientific and pedagogical researches, monitoring and evaluation scientific results, to product new socially significant knowledge with the aim to promote the implementation its to their research and education practice. The main foreign experience in implementing educational programs of informometry for the scientific and pedagogical professionals' informational and research competence development is described in the article. The open electronic education and science systems’ impact on the development of scientific and pedagogical professionals' information and research competence is determined in. It is found out, that selection of open electronic scientific and educational systems become important for the development of scientific and pedagogical professionals' information and research competence. The platforms for the electronic libraries creation, open electronic conferences, services for the management of scientific bibliography, monitoring of scientific research activities of scientific and scientific and pedagogical workers, etc., are particular importance for the development of scientific and pedagogical professionals' information and research competence. The development of a methodology for the use open scientific and educational systems in accordance with the open science principles is the prospects for research on the development of scientific and pedagogical professionals' information and research competence.
 
Publisher Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713629/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F-%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB_%D0%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0_30-12_2018_%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81i%D1%8F.pdf
- Іванова, С.М. (2018) The problem of the scientific and pedagogical professionals' informational and research competence development with the use of open electronic educational and science systems Інформаційні технології і засоби навчання, 6 (68). pp. 291-305. ISSN 2076-8184