Запис Детальніше

Концептуальні підходи до конструювання практикуму «Історія України в джерелах»

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713281/
http://ipvid.org.ua/products/2018_2/article.php
 
Title Концептуальні підходи до конструювання практикуму «Історія України в джерелах»
Концептуальные подходы к конструированию практикума «История Украины в источниках»
Conceptual approaches to the design of a tutorial «The history of Ukraine in the sources»
 
Creator Мороз, Петро Володимирович
Мороз, Ірина Володимирівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description Статтю присвячено концептуальним підходам до конструювання практикуму «Історія України в джерелах». Розробляючи концепцію практикуму автори виходили з того, що він має максимально забезпечити можливості самостійної роботи учнів як через систему відібраних історичних джерел так і через систему завдань різного дидактичного спрямування. В статті виокремлено методичні умови організації роботи з історичними джерелами в навчанні історії в закладах загальної середньої освіти. Зазначається, що завдання в практикумі мають становити певну систему та сприяти розвитку не лише репродуктивної, а й творчої діяльності та рефлексивних якостей учня. На думку авторів, провідну роль у практикуму має бути відведено творчим та дослідницьким завданням.
Статья посвящена концептуальным подходам к конструированию практикума «История Украины в источниках». Разрабатывая концепцию практикума авторы исходили из того, что он должен максимально обеспечить возможности самостоятельной работы учащихся как через систему отобранных исторических источников так и через систему заданий различного дидактического направления. В статье выделены методические условия организации работы с историческими источниками в обучении истории в учреждениях общего среднего образования. Отмечается, что задания в практикуме должны составлять определенную систему и способствовать развитию не только репродуктивной, но и творческой деятельности и рефлексивных качеств ученика. По мнению авторов, ведущую роль в практикуме должно быть отведено творческим и исследовательским заданиям.
The article is devoted to the conceptual approaches to the design of a tutorial «History of Ukraine in Sources». The introduction of a competence approach in the educational process necessitates changes in the approaches to constructing educational literature on history. According to the authors, one of the most effective teaching aids in history is a tutorial, which contains special didactic material and facilitates pupil' s individual work during learning of the subject.
When developing the concept of the tutorial «History of Ukraine in Sources», the authors proceeded from the fact that it should maximally ensure the possibility for individual work of pupils, both through the system of selected historical sources and through the system of tasks of different didactic purpose. This approach will contribute to the formation of pupils' skills of critical analysis of historical sources, historical thinking in general.
The article outlines the methodological conditions for organizing work with historical sources in the process of teaching history in institutions of general secondary education. It is noted that the tasks in the tutorial should form a system and promote the development not only of reproductive, but also of creative activity and reflexive qualities of a pupil. According to the authors, the leading role in the tutorial should be devoted to creative and research tasks. The article states that in the process of designing the tutorial «History of Ukraine in Sources» the prospects for further study concern the methodology of organizing project and research work of pupils on the basis of processing various types of sources.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713281/1/%D0%9C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7%20%D0%9F.%D0%92.%20%D1%82%D0%B0%20%D0%9C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7%20%D0%86.%D0%92.%20%D0%9F%D0%A1%D0%9F%20%202019.pdf
- Мороз, Петро Володимирович and Мороз, Ірина Володимирівна (2018) Conceptual approaches to the design of a tutorial «The history of Ukraine in the sources» Problems of a Modern Textbook (21). pp. 261-270. ISSN 2411-1309