Запис Детальніше

Сутність і структура громадянської компетентності учня Нової української школи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713638/
http://uej.undip.org.ua/products/2018/article1.php
 
Title Сутність і структура громадянської компетентності учня Нової української школи
Сущность и структура гражданской компетентности учащегося Новой украинской школы
The essence and the structure of a student’s civil competence at the New ukrainian school
 
Creator Ремех, Тетяна Олексіївна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description Статтю присвячено сутності й структурі громадянської компетентності учнів. Актуальність дослідження обґрунтована повним оновленням нормативної бази та основ стандартів освіти, введенням предмета «Громадянська освіта». Проаналізовано підходи до розгляду означеної проблеми в науковій літературі. Наголошено на значенні сформованої громадянської компетентності учня та описано її вияви, відстежено зв’язок між поняттями «громадянськість» та «громадянська компетентність». Окремі положення статті проілюстровано даними анкетування вчителів за темою дослідження.
Статья посвящена сущности и структуре гражданской компетентности учащихся. Актуальность исследования обоснована полным обновлением нормативной базы и основ стандартов образования, введением предмета «Гражданское образование». Проанализированы подходы к указанной проблеме в научной литературе. Описаны проявления гражданской компетентности, отслежена связь между понятиями «гражданственность» и «гражданская компетентность». Отдельные положения статьи проиллюстрированы данными анкетирования учителей по теме исследования. Определено, что гражданская компетентность – это готовность и способность личности действовать в соответствии с демократическими принципами и гражданской позицией. В ее структуре выделены мотивационная, ценностная, когнитивная и операционально-поведенческая составляющие. Акцентируется внимание на значении сформированной гражданской компетентности учащегося. Указано, что гражданская компетентность включает в себя гражданскую активность, гражданскую позицию, выбор и ответственность.
The article reveals the essence and structure of a student’s civic competence. The urgency of the study of the problem in connection with the complete updating of the normative base and the basis of the standard of education, introduction of the subject «Civil Education» in the curricula of schools was emphasized. The approaches to considering this problem in the scientific literature are analyzed. Some of the provisions of the article are illustrated by the questionnaire data of teachers on the topic of the study.
It is determined that civil competence is the readiness and ability of an individual to act in accordance with democratic principles and civic position. In its structure, the following components are distinguished: motivational (intentions, desires, aspirations of the individual to achieve or avoid them), value (recognition of values: personality, human dignity, tolerance, democratic principles of life, human rights and freedoms, democracy, civil society institutions), cognitive (civic knowledge, student’s presentation of oneself, social roles and institutions, knowledge of methods of interaction with the social environment, ways of influencing decisions and protecting one’s own interests), operational and behavioral (verbal and non-verbal, social and communicative, interactive and reflexive skills of a student in interaction with the social environment). Civic competence covers civic activity, civic position, choice and responsibility.
The article tracks the connection between the concepts of «citizenship» and «civil competence», stressed on the importance of the formed civic competence of a student.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713638/1/%D0%93%D0%9A_%D1%81%D1%82_%D0%A3%D0%9F%D0%96_18.pdf
- Ремех, Тетяна Олексіївна (2018) The essence and the structure of a student’s civil competence at the New ukrainian school Український педагогічний журнал, 2. pp. 34-41. ISSN 2411-1317