Запис Детальніше

Культурний ландшафт художнього тексту як вияв етнічної ідентичності: технологія вивчення

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713647/
http://mountainschool.pu.if.ua/node/140
 
Title Культурний ландшафт художнього тексту як вияв етнічної ідентичності: технологія вивчення
Cultural landscape of artistic text as an manifestation of ethnic identity: technology of study
Культурный ландшафт художественного текста как проявление этнической идентичности: технология изучения
 
Creator Богданець-Білоскаленко, Наталія
Бровко, Олена
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
82 Literature
 
Description У статті описується роль культурного ландшафту художнього тексту як вияву етнічної ідентичності у вивченні української літератури.
Метою статті є розкриття художньої специфіки культурного ландшафту як чинника етнічної ідентичності в літературному тексті. Автори розкривають етно-національні текстові проекції ідентичностей у художньому дискурсі. Акцентується увага на тому, що модель інтерпретації художньої літератури крізь призму ідентичностей, відрефлектованих у контексті міждисциплінарних студій, має потужний виховний потенціал. Аналізується етно-культурна, аксіологічна та художня специфіка текстів І. Чендея «Скрип колиски», Ю. Мейгеша «Фінал драми», Т. Прохаська «НепрОсті».
Методологічними засадами дослідження є праці Ч. Тейлора «Джерела себе», Е. Д. Сміта «Національна ідентичність», студії Ф. Фукуями «Ідентичність і міграція», Ю. Веденіна «Нариси з географії мистецтва», Н. Стракаускайте «Культурний ландшафт поблизу Куршської лагуни» та ін.
Отже, при вивченні художньої літератури важливими є адаптаційні та інтеграційні практики авторів, які в мистецькому полі описали, проаналізували, осмислили проблеми ідентичності, що може служити основою для створення моделей і сценаріїв позитивної культурної реконструкції та формування громадянської ідентичності в сучасній Україні.
This article describes the ethnic-cultural aspect of the problem of cultural landscape in Ukrainian literature. The article is devoted to the reflection of the text «cultural landscape». Based on an revіew of the literature, the notіon «cultural landscape», and close to іt the concept «ethno-cultural» landscape. The article deals with the analysis of polyphony in modern prose work. Intragenre possibilities of short story us a small epic form and result of nongenre recations are examined in the investigation in works of «Skryp kolysky» by Ivan Chenday, «Final dramу» by Yuri Meygesh, «NeprOsti» by Taras Prokhas’kо. In the article an attempt to comprehend the identity problem in Ukrainian literature of the late XX-ХХІ century. Ivan Chenday’s, Yuri Meygesh’s and Taras Prokhas’kо’s works of different periods that present the identity problem of personality. Underlined narrative hierarchies’ nuance peculiarities at the corresponding levels of fiction communication contribute to exposure of artistic potential of prose works. Narrative strategies of the Ukrainian prose allow speaking about the close contact between modern and traditional ways of the text organization. In the novel «NeprOsti» projection «rustic / modern» acquires predominantly aesthetic and psychological manifestations. Local space and limited geo-cultural landscape inspires individual mythology. These tendencies are seen through-out the modern Ukrainian culture.
The cultural parameters of the artistic space based on the concept of «cultural landscape» have been identified. The mechanisms of forming of ethnic-cultural identity are also analysed – cultural landscape and artistic space.
Heuristic means of the geopoetic paradigm for the literature studies are pointed out.
В статье описывается роль культурного ландшафта художественного текста как выражения этнической идентичности в изучении украинской литературы.
Целью статьи является раскрытие художественной специфики культурного ландшафта как фактора этнической идентичности в литературном тексте. Авторы раскрывают этно-национальные текстовые проекции идентичностей в художественном дискурсе. Акцентируется внимание на том, что модель интерпретации художественной литературы сквозь призму идентичности, осмысленная в контексте междисциплинарных студий, имеет мощный воспитательный потенциал. Анализируется этнокультурная, аксиологическая и художественная специфика текстов И. Чендея «Скрип колыбели», Ю. Мейгеша «Финал драмы», Т. Прохасько «Непростые».
Методологической основой исследования являются труды Ч. Тейлора «Источники себя», Е. Д. Смита «Национальная идентичность», студии Ф. Фукуямы «Идентичность и миграция», Ю. Веденина «Очерки по географии искусства», Н. Стракаускайте «Культурный ландшафт около Куршского залива» и др.
Таким образом, при изучении художественной литературы важны адаптационные и интеграционные практики авторов, которые в художественном поле описали, проанализировали, осмыслили проблемы идентичности, что может служить основой для создания моделей и сценариев положительной культурной реконструкции и формирования гражданской идентичности в современной Украине.
 
Publisher Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713647/1/Brovko%20%D1%96%20Bogdanets-stattia-converted.pdf
- Богданець-Білоскаленко, Наталія and Бровко, Олена (2017) Cultural landscape of artistic text as an manifestation of ethnic identity: technology of study Гірська школа українських Карпат (17). pp. 136-139. ISSN 1994-4845