Запис Детальніше

Компетентнісний потенціал підручника біології

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713653/
http://ipvid.org.ua/products/2018_1/
 
Title Компетентнісний потенціал підручника біології
Competence potential of a biology textbook
 
Creator Коршевнюк, Т. В.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розкрито можливості реалізації компетентнісного потенціалу навчального предмета на прикладі авторського підручника біології для учнів дев’ятих класів. Висвітлено методичні аспекти змісту цього підручника, які спрямовано на формування ключових компетентностей як прогнозованого навчального результату сучасної освіти. Наведено приклади рубрик і завдань комплексного характеру, що сприяють формуван ню у дев’ятикласників ключових компетентностей у процесі навчання біології, а також завдань, виконання яких передбачає включення учнів в особистісно значущі для них види діяльності.
The possibilities of the author’s biology textbook for ninth grade students implementation for the realization of a competence potential of the discipline are described. Also, the educationalmethodical aspects of the textbook content are given, which ensure the formation of key competencies.These aspects are: communication in foreign languages, mathematical competence, information and digital competence, the ability for lifelong learning, initiative and enterprise, social and civic competence. The author characterizes the features of the formation of these competencies on educational material such as chemical composition, structure, and principles of cell functioning; carrying and realization of genetic information, patterns of the features of inheritance; evolution and biodiversity of the organic world; population, ecosystem, biosphere; the role of biology in biotechnology and medicine.The article describes general practicability and presents examples of practice-oriented texts, complex problems, and tasks.The variants of these tasks are presented. Moreover, their fulfillment presupposes the inclusion of students in personally important activities.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713653/1/%D0%9F%D0%A1%D0%9F%20%D0%92%D0%B8%D0%BF_%2020_2018.pdf
- Коршевнюк, Т. В. (2018) Competence potential of a biology textbook Проблеми сучасного підручника (20). pp. 194-203. ISSN 2411-1309