POTENTIAL OF VISUALIZATION TECHNOLOGIES IN TEACHING OF THE SCHOOL COURSE OF MATHEMATICS
Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
POTENTIAL OF VISUALIZATION TECHNOLOGIES IN TEACHING OF THE SCHOOL COURSE OF MATHEMATICS
ПОТЕНЦІАЛ ТЕХНОЛОГІЙ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ В НАВЧАННІ ШКІЛЬНОГО КУРСУ МАТЕМАТИКИ |
|
Creator |
Zhytienova, Natalya V.; Kharkiv National Pedagogical University named after G.S. Skovoroda
Shigimaga, Valeriya A.; Kharkiv National Pedagogical University named after G.S. Skovoroda |
|
Subject |
visualization; technology of visualization; subjects of nature-mathematical cycle, cartoons; visual materials; school course of mathematics
візуалізація; технології візуалізації; природничо-математичні дисципліни; мультиплікація; візуальні матеріали; шкільний курс математики |
|
Description |
The article deals with the main problems of mathematical education at school, which primarily relate to the lack of motivation in students to achieve success in learning, interest in learning activities in the whole. The aspects of the use of visualization technologies as a powerful tool for optimizing the educational process and an effective factor for raising pupils' motivation and activating cognitive interest are highlighted. The outlined issues are revealed within the framework of the importance of mathematical sciences, which play a significant role in the country's scientific and technological development and are important for life in the modern information society. However, there has recently been a tendency to decrease interest in the study of mathematics due to many factors, the main of which is the complexity of understanding abstract concepts and the lack of awareness of the students of the practical significance of knowledge. The article states that one of the directions of solving this problem is the use of visualization in the learning process. The importance of the use of visual materials in the professional activity of the teacher during the study of the school course of mathematics in the transition of pupils from junior high school to senior is revealed. As a software tool for creating visual resources aimed at supporting the study of the mathematics course, the authors selected the Anime Studio environment, which has a powerful toolkit and allows the teacher to fully realize the creative idea in order to achieve the set educational purpose. The program of the course is analyzed, in order to identify the most difficult to understand the topics of the fifth grade mathematics course. Examples of application of the Anime Studio environment for solving tasks for calculation of speed, distance between objects, calculation of time intervals, tasks for joint work and tasks on interest calculations, which are the most complex in this course, are offered. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.97106
В статті розглядаються основні проблеми математичної освіти в школі, які в першу чергу пов'язані з відсутністю в учнів мотивації досягнення успіхів в навчанні, інтересу до навчальної діяльності вцілому. Висвітлюються аспекти використання технологій візуалізації, як потужного інструменту оптимізації навчального процесу та ефективного чинника підвищення мотивації школярів та активатором пізнавального інтересу. Окреслені питання розкриваються в рамках значущості математичних наук, які відіграють вагому роль в науково-технічному розвитку країни і є вагомими для життя в сучасному інформаційному суспільстві. Проте останнім часом спостерігається тенденція зниження інтересу до вивчення математики, що зумовлено багатьма факторами, основним з яких є складність розуміння абстрактних понять і не усвідомлення учнями практичної значущості знань. В статті вказано, що одним з напрямів вирішення зазначеної проблеми є застосування візуалізації в процесі навчання. Розкрито важливість застосування візуальних матеріалів у професійній діяльності вчителя при вивченні шкільного курсу математики в рамках переходу учнів з молодшої школи до старшої. В якості програмного інструментарію для створення візуальних ресурсів спрямованих на підтримку вивчення курсу математики авторами було обрано середовище Anime Studio, яке має потужний інструментарій і дозволяє вчителю в найбільш повній мірі реалізовувати творчий задум задля досягнення поставленої педагогічної мети. Проаналізовано програму курсу, щодо виявлення найбільш складних для розуміння тем курсу математики п’ятого класу. Запропоновано приклади застосування середовища Anime Studio для розв’язання задач на обчислення швидкості руху, відстані між об’єктами, розрахунку часових проміжків, задачі на спільну роботу та задачі на відсоткові розрахунки, які є найбільш складними у даному курсі. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.97106 |
|
Publisher |
Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ” |
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2018-12-26
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/165
|
|
Source |
Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”; No 5 (2018); 97-106
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”; No 5 (2018); 97-106 2414-0325 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/165/222
|
|
Rights |
Copyright (c) 2018 Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
|