COMPUTATIONAL THINKING AS A MODERN EDUCATIONAL TREND
Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
COMPUTATIONAL THINKING AS A MODERN EDUCATIONAL TREND
COMPUTATIONAL THINKING ЯК СУЧАСНИЙ ОСВІТНІЙ ТРЕНД |
|
Creator |
Tykhonova, Tetiana Valentynivna; Mykolaiv Regional In-Service Teacher Training Institute
Koshkina, Hanna Leonidivna; National University of Shipbuilding after admiral Makarov |
|
Subject |
digital education; digital competence; professional teacher training; computational thinking; decomposition; pattern recognition; abstraction; algorithms
цифрова освіта; цифрова компетентність; професійна підготовка вчителів; комп’ютаційне мислення; декомпозиція; розпізнавання шаблонів; абстракція; алгоритми |
|
Description |
In the article, the authors consider the essence of the concept of "computational thinking" as an actual contemporary trend in foreign education. The relevance, theoretical significance of the notion of computational thinking, is substantiated, various approaches to the definition of its essence are described. The operational definition of computational thinking for 12-year secondary education is presented. Author's definition of computational thinking is given as the intellectual ability of a person to solve complex problems by constructing systems and processes that can be implemented using computers. The main components of computational thinking are described: decomposition, pattern recognition, abstraction, and algorithms. The authors emphasize that computational thinking is inherent primarily to programmers, but with the development of computers and their use in all areas of human life, this kind of thinking becomes a universal ability, necessary for anyone to succeed in a digital society. Computational thinking is closely linked to procedural, algorithmic, structural and critical thinking, and contains these types of thinking. The necessity of forming computational thinking of pupils during learning various school subjects is substantiated. The experience of improving the skills of teachers in the formation and development of computational thinking of pupils is described. It is concluded that the introduction of methods and means of forming computational thinking in the educational process requires a large-scale continuous professional training of teachers and new pedagogical approaches. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.210221
У статті розглянуто сутність поняття «computational thinking» як актуального сучасного тренду у закордонній освіті. Запропоновано використовувати термін «комп’ютаційне мислення» для назви цього поняття у вітчизняній освіті. Обґрунтовано актуальність, теоретичну значущіcть поняття комп’ютаційного мислення, описано різні підходи до визначення його сутності. Представлено операційне означення комп’ютаційного мислення для 12-річної середньої освіти. Надано авторське означення комп’ютаційного мислення як розумової здатності людини вирішувати складні проблеми шляхом побудови систем та процесів рішення, які можуть бути реалізовані за допомогою комп’ютерів. Описано основні компоненти комп’ютаційного мислення: декомпозицію, розпізнавання шаблонів, абстракцію і алгоритми. Автори підкреслюють, що комп’ютаційне мислення притаманне перш за все програмістам, але з розвитком комп’ютерів та їх використанням в усіх галузях життєдіяльності людини, цей вид мислення стає універсальним умінням, необхідним будь-кому для успішного існування у цифровому суспільстві. Комп’ютаційне мислення тісно пов’язане з процесуальним, алгоритмічним, структурним і критичним мисленням та містить ці види мислення. Обгрунтовано необхідність формування комп’ютаційного мислення учнів під час вивчення різних шкільних предметів. Охарактеризовано досвід підвищення кваліфікації вчителів у питаннях формування і розвитку комп’ютаційного мислення учнів. Зроблено висновок, що впровадження методів та засобів формування комп’ютаційного мислення в освітній процес потребує широкомасштабної безперервної професійної підготовки вчителів та нових педагогічних підходів. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.210221 |
|
Publisher |
Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ” |
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2018-12-26
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/158
|
|
Source |
Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”; No 5 (2018); 210-221
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”; No 5 (2018); 210-221 2414-0325 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/158/236
|
|
Rights |
Copyright (c) 2018 Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
|