Запис Детальніше

ELECTRONIC TEXTBOOKS: ANALYSIS OF PROPOSALS AND EXPERIENCE OF INTROTACTION IN EDUCATIONAL PRACTICE

Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ELECTRONIC TEXTBOOKS: ANALYSIS OF PROPOSALS AND EXPERIENCE OF INTROTACTION IN EDUCATIONAL PRACTICE
ЕЛЕКТРОННІ ПІДРУЧНИКИ: АНАЛІЗ ПРОПОЗИЦІЙ ТА ДОСВІДУ ВПРОВАДЖЕННЯ В ОСВІТНЮ ПРАКТИКУ
 
Creator Antokhova, Alina; Baryshivka school-gymnasium
 
Subject electronic educational resource; electronic textbook (e-book); interactive book; multimedia textbook; technology; interactive learning; foreign experience; electronic educational resources (EER)
Електронний засіб навчального призначення; електронний підручник (е-підручник); інтерактивний підручник; мультимедійний підручник; технологія; інтерактивне навчання; зарубіжний досвід; електронні освітні ресурси (ЕОР)
 
Description The question of ensuring an equal access to quality education is highly radicalized during the period of rapid technological development. An introduction of electronic educational resources in educational process, electronic textbooks, in particular, is one way of addressing the above problem. The article includes an analysis of foreign experience in using of electronic textbooks. It was defined the benefits and risks in the use of electronic textbooks, requirements to them. The article also gives an overview of the needed support of classrooms which for today are testing the mentioned textbooks within the experiment of introduction of electronic textbook as well as it analysis the draft of the plan of realization of this experiment. The role of interactive textbooks in modernizing education is also stated in the article. Since an electronic textbook is currently in a phase of formation in Ukraine, a comparative analysis of proposals by different publishers was carried out in the article. The range of multimedia textbooks which can be found on the following platforms: MozaWeb and Rozumniki, namely, Я досліджую світ (eng. I Investigate the World) (1st form), Art (1st form), Nature study (5th form), World History (5th form) were analysed to determine whether they fulfill the conditions of the curriculum, the demands of NUS, the Order about electronic textbook (from 2nd May 2018), the Education Act. The possibilities for future experimental work were defined in the article. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.1022
В період стрімкого розвитку технологій загострюється питання надання рівного доступу до якісної освіти. Одним із шляхів вирішення зазначеної проблеми бачиться впровадження у навчальний процес електронних освітніх ресурсів, зокрема електронних підручників. У статті подано аналіз досвіду застосування електронних підручників в освіті зарубіжних країн. Визначено переваги та ризики у застосуванні, вимоги до електронного підручника, про необхідне забезпечення класів, які на сьогоднішній день тестують дані підручники відповідно до експерименту з впровадження електронного підручника, проаналізовано проект плану реалізації даного експерименту, роль інтерактивних підручників під час осучаснення освіти. Оскільки в Україні електронний підручник перебуває на стадії формування, проведено порівняльний аналіз пропозицій українських видавництв. Розглянуто мультимедійні підручники, які розміщені на платформах MozaWeb і Розумники, а саме «Я досліджую світ» (1 клас), «Мистецтво» (1клас), «Природознавство» (5 клас), «Всесвітня історія» (5 клас) на  предмет відповідності вимогам – навчальна програма, вимоги НУШ, Положення про електронний підручник (від 02 травня 2018 року), Закон «Про освіту». Визначено перспективи подальшої експериментальної роботи. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.1022
 
Publisher Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”
 
Contributor

 
Date 2018-12-26
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/160
 
Source Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”; No 5 (2018); 10-22
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”; No 5 (2018); 10-22
2414-0325
 
Language ukr
 
Relation http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/160/214
 
Rights Copyright (c) 2018 Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0