SELF-DIAGNOSTIC TEST AS ONE OF THE TOOLS FOR DETERMINING THE LEVEL OF DIGITAL COMPETENCE OF MASTERS
Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
SELF-DIAGNOSTIC TEST AS ONE OF THE TOOLS FOR DETERMINING THE LEVEL OF DIGITAL COMPETENCE OF MASTERS
ТЕСТ З САМОДІАГНОСТИКИ ЯК ОДИН ІЗ ІНСТРУМЕНТІВ ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАГІСТРА |
|
Creator |
Buinytska, Oksana; Borys Grinchenko Kyiv University
|
|
Subject |
digital competence; DigComp; components of digital competence; self-diagnostic test; results of the digital profile
цифрова компетентність; DigComp; складові цифрової компетентності; тест самодіагностики; результати цифрового профілю |
|
Description |
The rapid development of digital technology changes the requirements for professionals in the workplace. In today's world, a competitive specialist must possess not only professional competence, but also digital, which includes not only digital skills but also a set of skills, knowledge, views on the nature and role of information technology and the opportunities that they offer in everyday situations, and as well as relevant legal and ethical principles. The article presents the main components of digital competence, namely, information and information literacy, communication and collaboration, digital content creation, security and problem solving. One of the tools for determining the level of formation of the digital competency of the masters of the university is described in detail using the self-diagnostic test developed in Spain in 2014 based on DigComp (The Digital Competence Framework for Citizens). The self-diagnostic test model for testing digital competence is consistent with the defined strategic guidance in the European Digital Agenda and identifies the key components of digital competence in terms of knowledge, skills and competences required in a digital society. The results of the level of formation of digital competency of masters after the completion of the first year of study in terms of equipment - communication - use are presented. Comparison of the level of digital competency of graduate students in the beginning of the academic year and after its completion is made. The main recommendations for improving the level of digital competence of masters are analyzed and singled out. In the future, it is planned to carry out a self-diagnostic test on completion of training and to develop a roadmap to increase the level of digital competency of masters during university studies. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.2940
Стрімкий розвиток цифрових технологій змінює вимоги до фахівців на робочих місцях. У сучасному світі конкурентоздатний фахівець має володіти не лише професійною компетентністю, а і цифровою, яка включає в себе не лише цифрові навички, але й набір навичок, знань, поглядів про природу і роль інформаційних технологій і можливостей, які вони пропонують в повсякденних ситуаціях, а також відповідні правові та етичні принципи. У статті представлено основні складові цифрової компетентності, а саме інформація та інформаційна грамотність, спілкування та співпраця, створення цифрового контенту, безпека та вирішення проблем. Детально описано один із інструментів визначення рівня сформованості цифрової компетентності магістрів університету за допомогою тесту самодіагностики, розробленого в Іспанії у 2014 році, що базується на концептуальній моделі цифрової компетентності громадян DigComp (The Digital Competence Framework for Citizens). Модель тесту самодіагностики на перевірку рівня цифрової компетентності узгоджується із визначеними стратегічними вказівками в Європейській цифровій програмі та визначає основні компоненти цифрової компетентності з точки зору знання, вміння та навичок, необхідних у цифровому суспільстві. Представлені результати рівня сформованості цифрової компетентності магістрантів по завершенню першого року навчання у розрізі обладнання – зв'язок – використання. Здійснено порівняння рівня цифрової компетентності магістрантів на початку навчального року та по його завершенню. Проаналізовано та виокремлено основні рекомендації для підвищення рівня цифрової компетентності магістрантів. В подальшому планується проведення тесту самодіагностики по завершенню навчання та розробка дорожньої карти підвищення рівня цифрової компетентності магістрантів під час навчання в університеті. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.2940 |
|
Publisher |
Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ” |
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2018-12-26
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/177
|
|
Source |
Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”; No 5 (2018); 29-40
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”; No 5 (2018); 29-40 2414-0325 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/177/211
|
|
Rights |
Copyright (c) 2018 Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
|