FUTURE TEACHERS TRAINING OF USING THE PHOTOTHERAPY BY DIGITAL TECHNOLOGIES
Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
FUTURE TEACHERS TRAINING OF USING THE PHOTOTHERAPY BY DIGITAL TECHNOLOGIES
ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО ВИКОРИСТАННЯ ФОТОТЕРАПІЇ ЗАСОБАМИ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ |
|
Creator |
Kulimova, Yuliia Hryhorivna; V. G. Korolenko Poltava National Pedagogical University
|
|
Subject |
aesthetictherapy; vocational and pedagogical training; information environment; information and communication competence; digital technology; phototherapy
естетотерапія; професійно-педагогічна підготовка; інформаційне середовище; інформаційно-комунікаційна компетентність; цифрові технології; фототерапія |
|
Description |
The article actualizes the problems of professional pedagogical education, in particular, the problem of using the information and communication technologies in the process of mastering students of pedagogical universities the phototherapeutic technologies. The author identifies the main functions of phototherapy in the conditions of the modern information environment (transfer of thoughts and memories, expansion of social connections, improvement of skills of self-understanding and self-expression, provision of role development and transformation, construction of socio-psychological identity) on the basis of the analysis of psychological and pedagogical literature. Solved the content and features of the process of using various phototherapeutic technologies ("work with polarities", "creation of a portrait", "conversation", "photodiary" etc.) in the process of the future teachers professional training. Highlighted the main tasks of the implementation of phototherapy: actualization of emotional development, enhancement of educational motivation, development of digital competence and skills of interpersonal interaction, creative self-expression and others. The article presents the results of the questionnaire for students of the specialties "Primary Education", "Preschool Education", "Choreographic Education" and "Social Work" on the needs of phototherapy using digital technologies in the modern educational environment of pedagogical higher establishment. Characterized the ways of implementation the phototherapeutic technologies with the help of digital applications (Adobe Photoshop, Canva, Corel Photo-Paint, CorelDRAW, Google Drive, Google Slides, Prezi, Live Picture, PowerPoint, Quik etc). Considered the possibilities of using virtual social services for the purpose of effective organization of the educational process, outlined the ways of application of virtual social services for the development of phototherapeutic competence of future teachers. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.146152
У статті актуалізуються проблеми фахової педагогічної освіти, зокрема питання використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі оволодіння студентами педагогічних вишів фототерапевтичних технологій. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури, автором відмічаються основні функції фототерапії в умовах сучасного інформаційного середовища (передача думок та спогадів, розширення соціальних зв'язків, удосконалення навичок саморозуміння і самовираження, забезпечення рольового розвитку та трансформації, конструювання соціально-психологічної ідентичності). Розкрито зміст і особливості використання різноманітних фототерапевтичних технологій («робота з полярностями», «створення портрету», «розмова», «фотощоденник» та ін.) у процесі фахової підготовки майбутніх педагогів. Висвітлено провідні завдання імплементації фототерапії: актуалізація емоційного розвитку, підвищення навчальної мотивації, розвиток цифрової компетентності та навичок міжособистісної взаємодії, творче самовираження та ін. У статті наведено результати анкетування студентів спеціальностей «Початкова освіта», «Дошкільна освіта», «Хореографічна освіта» та «Соціальна робота» щодо потреб використання фототерапії засобами цифрових технологій у сучасному освітньому середовищі педагогічного вишу. Охарактеризовано шляхи впровадження фототерапевтичних технологій за допомогою цифрових застосунків (Adobe Photoshop, Canva, Corel Photo-Paint, CorelDRAW, Google Drive, Google Slides, Prezi, Live Picture, PowerPoint, Quik та ін.). Розглянуто можливості використання віртуальних соціальних сервісів з метою ефективної організації навчального процесу, окреслено шляхи застосування віртуальних соціальних сервісів для розвитку фототерапевтичної компетентності майбутніх педагогів. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.146152 |
|
Publisher |
Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ” |
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2018-12-26
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/154
|
|
Source |
Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”; No 5 (2018); 146-152
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”; No 5 (2018); 146-152 2414-0325 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/154/229
|
|
Rights |
Copyright (c) 2018 Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
|