«LANGUAGE COACH» AS AN INSTRUMENT FOR THE CROSS-CULTURAL COMPETENCE FORMATION AND DEVELOPMENT
Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
«LANGUAGE COACH» AS AN INSTRUMENT FOR THE CROSS-CULTURAL COMPETENCE FORMATION AND DEVELOPMENT
«LANGUAGE COACH» – ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ КРОС-КУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ |
|
Creator |
Kaniuka, Inna; Borys Grinchenko Kyiv University
Serdiuk, Liudmyla; Borys Grinchenko Kyiv University |
|
Subject |
cross-cultural competence; transcultural; coaching component; linguistic component; socio-cultural component; training; reflection; self-management
крос-культурна компетентність; транскультурність; коучингова складова; лінгвістична складова; соціокультурна складова; навчання; рефлексія; самоменеджмент |
|
Description |
The article reveals the description of a scientific and practical project aimed at developing cross-cultural competence among students of the Borys Grinchenko University of Kyiv. The mechanisms of formation and development of cross-cultural competence among students of the youth are revealed, as well as theoretically, the structural components of the above mentioned competence are researched in order to further successful adaptation of the personality in the process of intercultural communication. These components include: sensitivity to intercultural differences and linguistic understanding. An interactive tool for the formation and development of cross-cultural competence, author's personal diary "Language coach" was developed and tested. The principles and levels of this tool are described. Principles include: principles of conscious learning and conscious choice, interaction, positive attitude, creativity, reflexivity, self-motivation and readiness to act, self-management and monitoring, active and productive action. The content of the co-educational, interactive, creative, activity and reflexive levels of the proposed author's interactive tool is revealed. The peculiarities of the linguistic and socio-cultural component of the indicated instrument are revealed. Italso describes the filling and specificity of the tasks, designed for the 21st day of the diary. Project Duration: February 2017-December 2018. Testing of interactive tools took place during the first semester of the academic year 2018. The participants were students of the 2nd year, numbering 20 people, specialty "Psychology", the Institute of Human Rights of the CUBA. The article provides in detail the format of organization and implementation of the project, interaction with its participants. As a result of the quantitative and qualitative indicators of the empirical part, a psychological portrait of users is created. The advantages and disadvantages of this tool are revealed. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.123132
У статті представлено опис науково-практичного проекту, спрямованого на розвиток крос-культурної компетентності у студентів Київського університету імені Бориса Грінченка. Розкрито механізми формування та розвитку крос-культурної компетентності серед студентської молоді, а також теоретично досліджено структурні компоненти вище зазначеної компетентності з метою подальшої успішної адаптації особистості в процесі міжкультурної комунікації. До таких компонентів належать: чутливість до міжкультурних відмінностей, здатність адаптуватися до інших культурних середовищ та лінгвістичне розуміння. Розроблено та апробовано інтерактивний інструмент формування та розвитку крос-культурної компетентності, авторський персональний щоденник «Language coach». Описано зміст принципів та рівнів представленого інструменту. До даних принципів віднесено принципи усвідомленого навчання та свідомого вибору, взаємодії, позитивного налаштування, творчості, рефлексивності, самомотивації та готовності діяти, самоменеджмету та моніторингу, активної та продуктивної дії. Розкрито зміст коучингового, інтерактивного, креативного, діяльнісного та рефлексивного рівнів запропонованого авторського інтерактивного інструменту. Розкрито особливості лінгвістичної та соціокультурної складової зазначеного інструменту. Описано наповнення та специфіку завдань, розрахованих на 21 день ведення щоденника. Тривалість проекту: лютий 2017-грудень2018 рр. Апробація інтерактивного інструменти відбулася у період I семестру 2018 навчального року. Учасниками стали студенти 2-го курсу, у кількості 20 осіб, спеціальності «Психологія», Інституту людини КУБГ. У статті детально представлено формат організації та реалізації проекту, взаємодії з його учасниками. За результатами кількісних та якісних показників емпіричної частини створено психологічний портрет користувачів. Виявлено переваги та недоліки даного інструменту DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.123132 |
|
Publisher |
Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ” |
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2018-12-26
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/162
|
|
Source |
Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”; No 5 (2018); 123-132
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”; No 5 (2018); 123-132 2414-0325 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/162/226
|
|
Rights |
Copyright (c) 2018 Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
|