Запис Детальніше

IMPLEMENTATION OF THE COMPETENCE-BASED APPROACH TO LEARNING PROGRAMMING ON SCRACTH

Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title IMPLEMENTATION OF THE COMPETENCE-BASED APPROACH TO LEARNING PROGRAMMING ON SCRACTH
РЕАЛІЗАЦІЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ДО ВИВЧЕННЯ ПРОГРАМУВАННЯ НА SCRATCH
 
Creator Dudka, Olga; Vasyl Stefanyk Precarpathian National University
Vlasiі, Olesia; Vasyl Stefanyk Precarpathian National University
Mаhometa, Natalia; Vasyl Stefanyk Precarpathian National University
 
Subject programming of Scratch language; competence; kompetentnisni task; game scratch-projects
мова програмування Scratch; компетентність; компетентнісний підхід; ігрові Scratch-проекти
 
Description In the article, the results of the investigating the problem of the competence-based approach to learning programming on Scratch in a secondary school are presented. The information resources on the problem of implementation a competence-based approach to learning programming on Scratch are analyzed. The possibilities of using the Scratch environment for the formation of students' competencies are explored. The ways of implementation of the competence-based approach on the example of creating educational Scratch-projects of a game character are offered. Particular attention is paid to the formation of such competencies as: educational, social and grammatical, mathematical, environmental literacy, cultural, as well as information and digital. The analysis of the influence of competency tasks with the help of Scratch-projects on the development of informational-digital competencies of students are conducted. The implementation of the proposed approach is illustrated by the example of developing a set of master classes given on the educational online resource «Study Scratch Together», that can be used to implement different forms of learning organization, in particular, distance or blended learning, while studying programming on Scratch. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.8896
У статті здійснено огляд результатів дослідження проблеми компетентнісного підходу до вивчення програмування на мові Scratchв середній школі. Проаналізовано інформаційні джерела з проблеми реалізації компетентнісного підходу до вивчення програмування на Scratch. Досліджено можливості використання середовища Scratch для формування ключових, міжпредметних та предметних компетентностей учнів. Запропоновано шляхи реалізації компетентнісного підходу на прикладі створення навчальних Scratch-проектів ігрового характеру. Особливу увагу звернено на формування таких компетентностей як: навчальна, сoціальна та грoмадянська, математична, екологічна грамотність, культурна, а також інформаційно-цифрова. Проведено аналіз впливу компетентнісних завдань за допомогою Scratch-проектів на розвиток інформаційно-цифрових компетентностей учнів. Реалізацію запропонованого підходу продемонстровано на прикладі розробки комплексу майстер-класів, висвітленого на освітньому он-лайн-ресурсі «Вивчаємо Scratch разом», який можна використовувати для реалізації різних форм організації навчання, зокрема дистанційного та змішаного, під час вивчення програмування на Scratch.DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.8896
 
Publisher Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”
 
Contributor
ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»
 
Date 2018-12-26
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/134
 
Source Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”; No 5 (2018); 88-96
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”; No 5 (2018); 88-96
2414-0325
 
Language ukr
 
Relation http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/134/221
 
Rights Copyright (c) 2018 Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0