Запис Детальніше

Концепція навчання географії України в основній та старшій школі

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712571/
 
Title Концепція навчання географії України в основній та старшій школі
Концепция обучения географии Украины в основной и старшей школе
Learning concept geography of Ukraine in basic and high school
 
Creator Топузов, Олег Михайлович
Назаренко, Тетяна Геннадіївна
Надтока, Олександр Федорович
Кравчук, Ольга Павлівна
Криловець, Микола Григорович
Яценко, Володимир Сергійович
Вішнікіна, Любов Петрівна
Покась, Лілія Антонівна
Ковчин, Наталія Андріївна
Мартинюк, Тетяна Миколаївна
Нехомяж, Оксана Сергіївна
Побидайло, Наталія Григорівна
Булгаков, Віктор Петрович
Гончарова, Наталія Олександрівна
Надтока, Віктор Олександрович
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education
91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography
 
Description Концепція навчання географії України в основній та старшій школі створена як рамковий документ, визначаючи ключові вектори розвитку географії України в школі, де розглянуті ключові сучасні аспекти географічної освіти на основі курсів, що охоплюють комплексне, з точки зору географії, вивчення своєї Батьківщини. В концепції висвітлені сучасні тенденції розвитку географії України, що повинні ініціювати дискусію щодо удосконалення та осучаснення відповідних розділів Державних освітніх стандартів, а вони, в свою чергу, — нових навчальних програм. Тут висвітлені та обґрунтовані основні аспекти діалектичної взаємозалежності Концепції навчання географії України в основній та старшій школі, українознавчої географічної компоненти Державних освітніх стандартів та навчальних програм курсів географії України для основної школи.
У Концепції висвітлені аспекти географічної освіти у курсах географії України в школі: тут виокремлені філософські, психолого-педагогічні, дидактичні основи та методичні особливості навчання географії України в гімназії та ліцеї. Окрім формування системи географічних понять та компетентностей в Концепції розглянуті сучасні та інноваційні підходи до освітнього процесу та навчальний процес в розрізі патріотичної та виховної компоненти.
Концепция обучения географии Украины в основной и старшей школе создана как рамочный документ, определяя ключевые векторы развития географии Украины в школе, где рассмотрены ключевые современные аспекты географического образования на основе курсов, охватывающих комплексное, с точки зрения географии, изучение своей Родины. В концепции освещены современные тенденции развития географии Украины, которые должны инициировать дискуссию по совершенствованию и осовременивания соответствующих разделов Государственных образовательных стандартов, а они, в свою очередь, - новых учебных программ. Здесь освещены и обоснованы основные аспекты диалектической взаимозависимости Концепции обучения географии Украины в основной и старшей школе, украиноведческой географической компоненты государственных образовательных стандартов и учебных программ курсов географии Украины для основной школы.
В Концепции освещены аспекты географического образования в курсах географии Украины в школе: здесь выделены философские, психолого-педагогические, дидактические основы и методические особенности обучения географии Украины в гимназии и лицеи. Кроме формирования системы географических понятий и компетенций в Концепции рассмотрены современные и инновационные подходы к образовательному процессу и учебный процесс в разрезе патриотической и воспитательной компоненты.
The concept of studying the geography of Ukraine in primary and secondary schools is created as a framework document, identifying the key vectors of the development of the geography of Ukraine in the school, where the key contemporary aspects of geographic education are considered on the basis of courses covering a comprehensive, from the point of view of geography, study of their homeland. The concept highlights current trends in the development of Ukraine's geography, which should initiate a discussion on the improvement and modernization of the relevant sections of the State Educational Standards, which, in their turn, provide new curricula. The main aspects of the dialectical interdependence of the concept of studying the geography of Ukraine in the primary and secondary schools, the Ukrainian geographic component of the State Educational Standards and the curricula of the geography courses of Ukraine for the main school are highlighted here.
The Concept covers the aspects of geographic education in the courses of geography of Ukraine in school: here there are isolated philosophical, psychological and pedagogical, didactic bases and methodical features of studying the geography of Ukraine in high school and lyceum. In addition to forming a system of geographical concepts and competencies, the Concept addresses contemporary and innovative approaches to the educational process and the educational process in the context of the patriotic and educational component.
 
Publisher ТОВ «КОНВІ ПРІНТ»
 
Contributor Топузов, Олег Михайлович
Надтока, О. Ф.
 
Date 2018
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712571/1/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%B3%D0%B5%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8.pdf
Топузов, Олег Михайлович, Назаренко, Тетяна Геннадіївна, Надтока, Олександр Федорович, Кравчук, Ольга Павлівна, Криловець, Микола Григорович, Яценко, Володимир Сергійович, Вішнікіна, Любов Петрівна, Покась, Лілія Антонівна (orcid.org/0000-0002-6791-4507 <http://orcid.org/0000-0002-6791-4507>), Ковчин, Наталія Андріївна, Мартинюк, Тетяна Миколаївна, Нехомяж, Оксана Сергіївна, Побидайло, Наталія Григорівна, Булгаков, Віктор Петрович, Гончарова, Наталія Олександрівна and Надтока, Віктор Олександрович (2018) Learning concept geography of Ukraine in basic and high school ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», м. Київ, Україна. ISBN 978-617-7724-05-5