Запис Детальніше

Дидактичні особливості проектування змісту технологічного профілю навчання на засадах системного підходу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713294/
http://ipvid.org.ua/products/2018_2/
 
Title Дидактичні особливості проектування змісту технологічного профілю навчання на засадах системного підходу
Didactic features of designing the content of technological profile of training on the basis of the system approach
 
Creator Тарара, Анатолій Михайлович
Сушко, І.А.
Самохін, М.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
 
Description У статті наголошено на важливість профільного навчання технологій інженерно-технічного спрямування. Розкрито методологію й наукову основу проектування змісту основних компонентів технологічного профілю навчання старшокласників – профільного предмета «Технічне проектування» й спецкурсу «Проектування і конструювання об’єктів техніки».
Розроблено теоретичні засади проектування навчальної програми «Технічне проектування», які можна використати для проектування навчальних програм й інших профільних предметів освітньої галузі «Технології». Визначено концептуальні положення добору спецкурсів для профільного навчання технологій та теоретико-методологічні засади проектування навчальної програми спецкурсу «Проектування і конструювання об’єктів техніки». Розроблено наукову основу й технологію проектування змісту підручника профільного предмета й навчального посібника спецкурсу, що унаочнює структурно-функціональна модель.
Визначено особливості використання вчителем профільного предмета «Технічне проектування» й спецкурсу «Проектування і конструювання об’єктів техніки» в комплексі для формування проектно-технологічної компетентності старшокласників, розвитку їхніх творчих технічних здібностей.
Виконано систематизацію й узагальнення результатів фундаментального дослідження 3-х тем НДР з питань: особливості профільного навчання старшокласників за інженерно-технічним спрямуванням й методологія проектування відповідного змісту, теорія (наукова основа) і практика проектування змісту основних компонентів технологічного профілю навчання старшокласників інженерно-технічного спрямування, методика реалізації їхнього змісту у навчальному процесі старшої школи тощо.
Preparation of a new generation of scientific and technical specialists to ensure the engineering and technical future of Ukraine is one of the priority tasks of national importance. In order to implement it in a comprehensive school, it is extremely necessary to carry out profile education of senior pupils to the basics of design and development activities. This implies the presence of the teacher's newest, scientifically substantiated content of profile education of senior pupils to the basics of design and development activities.
In this connection, the scientific basis for designing the structure and content of the main components of profile technology training in the senior school has been disclosed - the profile subject "Technical design" and the special course "Design and construction of engineering objects", the content of which will help to orientate the senior pupils on the choice of the profession of engineering- technical direction. To design the structure of the curriculum "Technical Design", theoretical and methodological principles have been developed that can be used for the design of curricula and other specialized subjects of the educational branch of "Technologies".
The conceptual provisions of the selection of special courses have been determined for the profile training of technologies and theoretical and methodological principles of designing the structure of the curriculum "Design and construction of engineering objects".
The scientific basis and technology of designing the content of the textbook of the profile subject "Technical Design" and the textbook of the special course "Design and construction of engineering objects" has been elaborated, which is illustrated by the structural-functional model.
The peculiarities of the use of the subject "Technical Design" by the teacher and the special course "Design and construction of engineering objects" have been determined in the complex for forming of the design and technological competence of senior pupils, development of their creative and technical abilities.
A substantiated conclusion has been made about the expediency of using by the teacher the profile subject "Technical Design" and the special course "Designing and construction of engineering objects" in the complex.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713294/1/%D0%9F%D0%A1%D0%9F%20%202018%20%282%29.pdf
- Тарара, Анатолій Михайлович, Сушко, І.А. and Самохін, М. (2018) Didactic features of designing the content of technological profile of training on the basis of the system approach Проблеми сучасного підручника (21). pp. 388-403. ISSN 2411-1309