Запис Детальніше

Foreign approaches to determining the categories of teachers’ professionalization and professionalism in the system of continuing advanced training

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713802/
 
Title Foreign approaches to determining the categories of teachers’ professionalization and professionalism in the system of continuing advanced training
Зарубіжні підходи до визначення категорій професіоналізації та професіоналізму учителя в системі неперервного підвищення кваліфікації
 
Creator Postryhach, Nadia
 
Subject 378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description In this article we have tried to switch our attention towards the contemporary debates about the teaching profession that are more focused on a recognized reality that the profession is changing due to the development of modern society, with more complex tasks in the system of pedagogic education. Accordingly, we felt it necessary to respond to several issues raised by researchers in this problem field: what skills should teachers possess in a society that is constantly evolving and changing? What are teachers to “know" and “know how to do?” How should they be prepared to practice this profession? What
types of theoretical, methodological, professional skills do teachers need to achieve? What are the most appropriate and effective primary training programs for teaching staff?

Answers to these questions can only be “the professionalization of teaching career” and, in particular, the development of “professiogram” of the profession. We thought it would be useful to analyze aspects such as professionalism and professionalization, their interrelation and significance. In addition, the professionalization is realized on the basis
of standard educational function, which, in its turn, indicates the presence of general and specific skills and abilities needed to realize the teaching profession.
У статті ми спробували переключити у бік сучасних дискусій про професію вчителя, які більшою мірою фокусуються на визнаній реальності, що професія змінюється у зв’язку із розвитком сучасного суспільства, з усе більш ускладненими задачами в системі педагогічної освіти. Відповідно, ми вважали за необхідне відповісти на кілька питань, порушених дослідниками в цьому проблемном у полі: Які навички повинні вчителі "знати" і "знати як зробити"? Яким чином вони повинні бути підготовлені, щоб практикувати цю професію? Яких типів теоретичних, методологічних, діяльнісних та професійних навичок вчителі повинні досягти, які є найбільш підходящими і ефективними для початкових програм підготовки педагогічного персоналу? Відповідно на ці питання може бути тільки "професіоналізація педагогічної кар’єри" і, зокрема, розробка "професіограми" цієї професії. Ми вважали, що буде корисно проаналізувати такі аспекти, як професіоналіз і професіоналізація, їх взаємозв’язок та значення. Крім того, професіоналізація реалізується на основі стандартної освітньої функції, яка в свою чергу вказує на наявність загальних та специфічних навичок та здібностей, необхідних для реалізації учительської професії.
 
Publisher Хмельницький національний університет
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713802/1/%5B0032373X%20-%20Comparative%20Professional%20Pedagogy%5D%20Foreign%20Approaches%20to%20%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%B3%D0%B0%D1%87-2014_V4.I4.pdf
- Postryhach, Nadia (2014) Foreign approaches to determining the categories of teachers’ professionalization and professionalism in the system of continuing advanced training Comparative professional pedagogy, 4. pp. 46-52. ISSN 2308-4081