Дитиноцентрованість як практична філософія освіти в Україні: психолого-педагогічний контекст (перші десятиліття доби незалежності)
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/713805/
|
|
Title |
Дитиноцентрованість як практична філософія освіти в Україні: психолого-педагогічний контекст (перші десятиліття доби незалежності)
Ditinocentration and practical philosophy in Ukraine: psychological and pedagogical context (paramount for independence) Дитиноцентрирование и практическая философия в Украине: психолого-педагогический контекст (первостепенное значение для независимости) |
|
Creator |
Дічек, Наталія Петрівна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті в контексті реалізації особистісно орієнтованої парадигми освіти в історичній ретроспективі висвітлено розгортання діяльності психологічної служби системи освіти незалежної України. Установлено, що проголошення в державі людиноцентрованої освітньої політики, розроблення відповідної філософії освіти реалізовувалося у формі таких практичних починань, як створення психологічної служби в школі, а згодом – й у всіх закладах освіти, а також завдяки посиленню уваги до психолого-педагогічної підготовки майбутніх учителів, перепідготовки практикуючих педагогів і вихователів, підвищення рівня їхніх психологічних знань. Найістотнішим здобутком стало започаткування діяльності самостійної загальнодержавної інституції – Психологічної служби системи освіти України (1998 р.). Окреслено внесок професора В.Панка в розвиток служби та розроблення теоретико-методологічних засад її функціонування. Показано, що діяльність співробітників Психологічної служби системи освіти сприяла втіленню в життя індивідуалізованого, особистісно орієнтованого підходу до учня-студента засобами й технологіями практичної психології, оскільки працівники служби здійснювали діагностику й обстеження окремих дітей чи груп, корекцію відхилень у психофізичному та інтелектуальному розвитку та поведінці учнів, надавали психолого-педагогічну допомогу дітям і молоді, які опинилися в кризовій ситуації. Практичні психологи також займалися попередженням відхилень у психофізичному розвитку та становленні особистості, міжособистісних стосунках; запобіганням конфліктним ситуаціям у навчально-виховному процесі; організацією заходів із профілактики правопорушень, подолання різних форм девіантної поведінки. До кола завдань входило також проектування змісту і напрямів індивідуального розвитку учнів і складання на цій основі життєвих планів. In the article, in retrospect, the development of the activity of the psychological service of the educational system of independent Ukraine is highlighted in the context of the implementation of the personality-oriented educational paradigm. As a result of the study, it was established that the proclamation of a person-centered educational policy in the country was implemented in the form of such initiatives as the creation of a psychological service in the school, and later in all educational institutions, as well as in increasing attention to the psychological and pedagogical training of future teachers and the retraining of practicing teachers and educators. The most significant achievement was the organization of the activity of an independent national institution - the Psychological Service of the educational system of Ukraine (1998). The activities of its employees in subsequent years contributed to the realization of an individualized, person-centered approach to students of all ages by means and technologies of practical psychology. The contribution of Professor V. Panok to the development of the service and the development of the theoretical and methodological foundations of its activities are defined. It is shown that the activities of the staff of the Ukrainian Psychological Service of the educational system contributed to the realization of an individualized, person-centered approach to the students, using practical psychology tools and technologies, as the service workers carried out diagnostics and examination of individual children or groups, correction of deviations in the psychophysical and intellectual development and behavior of students, rendered psychological and pedagogical assistance to young people in crisis situations. Practical psychologists also engaged in the prevention of abnormalities in the psychophysical development and the formation of personality and interpersonal relations; conflict prevention in the educational process; organization of activities for the prevention of crime, overcoming various forms of deviant behavior. The range of tasks also included designing the content and directions of individual development of students and drawing up life plans on this basis. У нас в стране есть особая организация парадигмальной реабилитации в сфере ретроспективного лечения, психологической и психологической поддержки служащих, освобождающихся от независимой Украины. Установлено, что в стране есть люди, в центре внимания которых находятся социальные и социальные отношения, а также социально-культурные и социальные и социальные и социальные и культурные аспекты, в которых есть дети, и женщины в Украине. Переподготовка практикующих педагогических и психиатрических работников, психологическая помощь психологическим специалистам. Больше значущим значением и достижением стало заповедническая деятельность самодеятельной загальновладельческой и институционально-психологической службы систем освежения Украины (1998 г.). Внесение вклада професора В.Панка в розницу и обучение в теоретико-методологических целях.Показана, что деятельность сотрудника Психологической службы систем образования способствовало втиленнии в жизни индивидуализированной, личностный ориентованный подход к ученику-студенту засобов я технологий практической психологии, поскольку служебные работники осуществляли диагностику и обследование раздельными детей или групп, корекция отклонений в психофизического тот интелектуальный развитие тот поведении учнова надавили психолого-педагогического помощь детей и молодежи, которые были опровергнуты в кризисной ситуации. Практические психологи так же займутся вопросами психофизического воспитания и становления особой, социальными обобщениями; запомнившийся конфликт ситуаций в навечно-питомцах процессе; органайзер заходов из профильных правозащитных, подзаконных и девиантных форм поведения. Чтобы учиться и складывать свои силы в планах. |
|
Publisher |
КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/713805/1/%D0%9C%D0%B0%D0%BA%D0%B5%D1%82%20%D0%9F%D0%90%2040-236-243.pdf
- Дічек, Наталія Петрівна (2018) Ditinocentration and practical philosophy in Ukraine: psychological and pedagogical context (paramount for independence) Pedagogical almanac (40). pp. 236-243. ISSN 2616-5597 |
|