Запис Детальніше

Релігієзнавча компетентність у загальноосвітніх навчальних закладах: актуальність, генетика, складники

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713813/
http://uej.undip.org.ua/products/2016/article2.php
 
Title Релігієзнавча компетентність у загальноосвітніх навчальних закладах: актуальність, генетика, складники
Religious competence in the secondary schools: urgency, genetics, components
 
Creator Кришмарел, В. Ю.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті теоретично обґрунтувано релігієзнавчу компетентність у її генетичному зв’язку з історичною компетентністю та релігієзнавчою компетенцією на основі компетентнісного підходу, який є провідним на сьогодні у освіті України. Історична предметна компетентність передбачає опанування такими компетентностями: хронологічною, просторовою, логічною, інформаційною, аксіологічною. З огляду на структуру академічного
релігієзнавства прослідковуємо пряме співвіднесення для виділення в рамках історичної предметної (у загальноосвітніх навчальних закладах) релігієзнавчої компетентності: хро-
нологічна є вихідною для історії релігій; просторова – для географії релігій; логічна та інформаційна – у соціології та психології релігій; аксіологічна – у філософії та феноме-
нології релігій. Ми визначаємо релігієзнавчу компетентність у загальноосвітніх навчальних закладах як частину релігієзнавчої компетенції, яка формується на основі історичної предметної компетентності, має тотожні основні складники і є вихідною для подальшого розширення специфікації у цій сфері.
In the article, religion expertise was theoretically grounded in its genetic connection with historical and religious competencein in accordance with the competence based approach, which is leading in the modern Ukrainian education. The historical subject competency involves
mastering the following competencies: chronological, spatial, logical, informational, axiological ones. Given the structure of academic religion, we can trace a direct correlation to the allocation under the historical subject (in the secondary schools) religion competence: chronological competency is a strating point for the history of religions; space competency - for geography of religions; logical and informational - for the sociology and the psychology of religion; axiological competency - for the philosophy and phenomenology of religion. We define religion competence in secondary schools as a part of the religion of competence, which is based on historical subject
competence, has identical main components, and is the strating point for the further expansion in this area. Based on the analysis of the current state of history teaching in the secondary schools of Ukraine, we underscore that the educational and methodical support of the subjects oriented
at social science (especially history) in the secondary schools should apply the potential of the formation of theological competence more thoroughly, because it is not only a requirement of legislation and regulations, but also the urgent need for the complex activity of the modern man
in all spheres of their lives, which currently requires the special consideration of the complex knowledge of behavioral acts and axiological conclusions; they are in essence taking into account the religious component (culture, politics, medicine, interpersonal relations, etc.).
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713813/1/%D0%BA%D1%80%D0%B8%D1%88%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BB3.pdf
- Кришмарел, В. Ю. (2016) Religious competence in the secondary schools: urgency, genetics, components Український педагогічний журнал, 3. pp. 66-73. ISSN 2411-1317